
Kukkantson rá a sörfőzőmesterre!
Újpesten, az épülő Self Store Budapest udvarán valami új és nagyszerű dolog nyílt. A Kurucz testvérek, akiket idáig a sörfesztiválok agilis szervezőiként ismerhettünk meg, olyasmibe vágtak, amibe eddig senki. Túllépve a gerillafőzdék üzemméretén, megalapították a First The Craft Beer Co.-t, amellyel nem kevesebbet kívánnak elérni, mint a felhelyezni fővárost a világ sörtérképére. Elmentünk megnézni, mire jutottak.
A terület jelenleg még erősen rendezés alatt áll, de ez ne riasszon el senkit, a First sörfőzőháza már elkészült, és igazi látványosság. A létesítményben szombattól már sört is lehet kortyolni, akár a létesítmény előtti sörpadokon, vagy a sörház igazán kellemes légkondicionált helyiségében. A különleges sörök hívei hatalmas asztalok mellett, fémszékeken múlathatják az időt.
A terem acélkékre festett falai a cég színére emlékeztetnek, másutt – tisztelegve a múlt előtt – a tulajdonosok meghagyták a régi papírgyár téglafalait, amelyeket több helyen hatalmas ablakokkal tagoltak, ezeken keresztül (is) követhetők a sörgyártás egyes fázisai. De ne szaladjunk ennyire előre, már csak azért sem, mert az sem érdektelen, mi vezette a testvérpárt a cég és a látványfőzde alapítására.
Kurucz Gergely, a First egyik tulajdonosa elmondta: az első budai sörfesztivál megrendezésekor még igen gyér volt a választék, később a kézműves, a sorra alakult gerillafőzdék színesítették a kínálatot, miközben a nagy gyártók is bővítették saját palettájukat. Mégis, úgy tapasztalták, hogy szükséges a további fejlődés ahhoz, hogy Budapestet felhelyezhessék a világ sörtérképére.
Ahogy Gergely rámutatott: testvérével folyamatosan azon fáradoznak, hogy a prémium sör fogyasztását minél szélesebb körben terjesszék. Tapasztalatuk szerint ugyanis a nagy gyárak még mindig csak szűk teret hagynak a kisebb főzdéknek. Négy éve dolgoznak a projektjükön, ez idő alatt fivérével sorra meglátogatták az etalonnak tekintett külföldi főzdéket, rengeteg színvonalas gyártó tulajdonosával tárgyaltak. – Minden sörtípusnak külön története van, mi odamentünk, ahol azokat a legjobban készítik – emlékezett a közelmúlt utazásaira Kurucz Gergely.
Tapasztalataik birtokában úgy döntöttek: nem kívánnak sokadik kis főzde lenni, emelik a tétet, helyette minőségi sört gyártanak nagyban, első körben legalább évi 6 ezer hektolitert. – Szerintünk több van a sörben, mint amivel a fogyasztók nagy része jelenleg megelégszik, hiszen a sör sokszínű. Ezért tűztük ki azt célul, hogy tanítsuk a magyar fogyasztókat, és érjük el, ne csak egy-két féle sör legyen a hazai kocsmákban – hangsúlyozta Kurucz Gergely.
Testvére hozzátette: megalkuvás nélküli főzdét szerettek volna építeni, amelynek minden részlete tökéletes, a sör főzésének minden fázisát a legfelkészültebb szakemberre bízták, mert hosszú távon is konstans, magas minőség előállítására törekszenek. Kurucz Dániel elárulta, hogy példaként a borászokat vették alapul, mivel egy-egy pincelátogatás során olyan szolgáltatást nyújtanak, hogy a túra végén a fogyasztó elhiszi: amivel kínálják, amit megvásárol, tökéletes minőségű. Eddigi úgy tapasztalata, erre a sörszektorban még nincs példa. Ezért a márka tervezési fázisában is arra törekedtek, hogy olyan brandet alkossanak, amely egyértelmű jelentést, a magas minőség üzenetét közvetíti. Hogy alapos munkára törekedtek, bizonyítja: több mint egy évig dolgoztak.
A munka Unger Zsolt márkaépítő irányításával zajlott, akinek a cége olyan brandek arculatát tervezte, mint a Sauska, a Kreinbacher, a Bortársaság vagy a Gerbeaud. A cég sörrel eddig még nem foglalkozott, ám munkatársai igyekeztek minden eddigi tapasztalatukat a márka kidolgozásába sűríteni. – Csak úgy lehet az állandó minőség ígéretét nyújtani, ha a termék dizájnja is ezt sugallja – vélekedett a szakember. Vigyázniuk kellett, nehogy eltúlozzák a dizájnt, de vissza sem vegyék túlzottan, mert akkor azt üzenték volna: a First is egy a sok közül. Így esett a választás végül az angol szóra, amelynek jelentése, az „első”, a cég az úttörő szerepre (is) utal.
Aki a város széléig elzarándokol, buszozik vagy taxizik, a főzdetúrát semmiképpen ne hagyja ki! Megtekintheti a sör készítésének miden fázisát, így a hatalmas főzőüstöket, vagy megkóstolhatja a különböző pörkölt, holland és német malátákat, amelynek kiskereskedelmi árusítását személy szerint kötelezővé tenném. Nagyon finom, és ahány fajta (legalább ötven félét ismernek a tulajdonosok), annyi íz. A maláta és a komló játéka nyomán szinte végtelen lehetőség áll a sörfőző előtt, az egyik édeskésebb, pörkölt ízével tompítja a másik kesernyésségét, vagy fordítva, kinek, hogy tetszik.
A First a sör főzésénél semmilyen adalékanyagot nem használ, az ital maláta, komló, élesztő és a víz hozzáadásával készül. Ez utóbbi kettőnek is külön története van. A vizet egy komoly vízszűrő berendezéssel – ahogy Kurucz Gergely fogalmaz – szétbontják, majd miután a malátát hozzáadják, „visszasózzák”. A különböző komlókat az Egyesült Államokból, a Yakima-völgyből hozatják hűtve, repülőn, a folyékony élesztőt pedig San Diegóból, amelyet egyébként az itt alkalmazott technológia miatt nyolcszor-kilencszer is fel tudnak használni.
Az üzemben minden ragyog a tisztaságtól, a levegőt szűrik, a padlót folyton fertőtlenítik, hogy korokozók meg ne telepedhessenek. A 6 ezer literes acéltartályokhoz érve Kurucz Dániel megemlíti: a többtonnás monstrumoknak külön alapot kellett építeni. A tárolókban egyébként háromtól hat-hét hétig érlelik a sört, amelyet a sörfőzőmester naponta többször is kóstol. Mondhatnánk, ideális foglalkozás, ám a szakember nem a jó hangulat előidézéséért, hanem a minőség garantálásért ízleli folyton az érlelődő italt. Ha netán valami probléma lépne fel, ebben a fázisban még lehet korrigálni.
– Természetes sört gyártunk, nem pasztörizálunk, helyette szeparálunk, szűrünk – mutat a folyamatot végző berendezésre Kurucz Dániel. A látogató nemcsak ezt a gépet, hanem a palackozást is nyomon követheti, ahol egyébként az is kiderül, hogy az üveges és hordós kiszerelés mellett első kézműves főzdeként dobozos sört is árusít majd a First.
Csupor Márton sörfőzőmester azt is bemutatja, milyen ízeket kóstolhat az igényes sörfogyasztó. Első körben a cég nyolc féle sört gyárt majd, amelyek közül akad kifejezetten a nyári szezonra kreált receptúra is. A szupernyolcas a következő: India Pale Ale (nekünk ez ízlett leginkább), Belgian Cherry, Blueberry Ale, Pilsner, Belgian Witbier, Tropical Session IPA, Sour Cherry és American Pale Ale. A mester különösen a pilsnerre büszke, mert annak receptúrájának kidolgozásában Jan Surán, a Cseh-morva Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke segédkezett a cégnek. Mit segédkezett, az élesztő a saját laboratóriumából érkezik.