Skip to main content

„Ez az év még tuti felemás lesz!”

| Gourmet Riporter | Reflektor

A turizmus szinte teljes megszűnését, valamint a vendéglátó szektor tetszhalott állapotba kerülését a sörgyártók is alaposan megérezték – derült ki az ágazat szereplővel készített körképünkből. Ennek ellenére a fejlesztésekkel nem álltak le, akadt olyan cég, amely online mutatta be újdonságait az otthonaikban ragadt fogyasztóknak. Akik „jutalmazzák” is a főzdék erőfeszítéseit.

 

Tavaly az öt legnagyobb hazai sörgyártó (a Borsodi, a Dreher, a Heineken, a Carlsberg és a Pécsi) teljes forgalma 7,5 százalékkal, 6,177 millió hektoliterre mérséklődött, a belföldi értékesítés pedig még ezt is meghaladó mértékben, 9 százalékkal, 5,657 millió hektoliterre esett az előző évhez képest – közölte a Magyar Sörgyártók Szövetsége. A szervezet a csökkenést a HORECA-szektort (hotelek, éttermek, kávézók) érintő járványügyi intézkedésekkel magyarázta. Egyedül az exportált sör mennyisége nőtt (12 százalékkal) tavaly 2019-hez képest.

– Az előző évben a HoReCa egységek többszöri bezárása a Dreher Sörgyárak hordó- és az üveges sör eladásainak jelentős visszaesését vonta maga után – erősített rá a szövetség közleményére az egyik legnagyobb hazai gyártó, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok specialistája. Endrődi Veronikától ugyanakkor megtudtuk: a vendéglátóhelyi fogyasztási alkalmak részben átformálódtak otthoni fogyasztási alkalmakká, s ennek köszönhetően a kiskereskedelmi sörértékesítés enyhén megemelkedett. A kereskedelem átstruktúrálódása összességében azonban értékesítési bevétel kieséshez vezetett.

dreher sorvacsora 04

A 2020-as sörszezon a pandémia nyári enyhülésének, a vendéglátás újranyitásának, és az erős hazai turizmusnak köszönhetően a nyári hónapokban erősödött, igaz földrajzilag erős eltérésekkel. A budapesti forgalom a külföldi turisták elmaradása miatt jelentős esést mutatott, míg a vidéki sörértékesítés majdnem megközelítette a bázisszintet.

Biztatónak gondolják a Drehernél, hogy a sörpiac több éves úgynevezett prémiumizálódása nem lassul, a világjárvány és az azzal járó recessziós jelenségek ellenére sem. – A piaci értékteremtés tovább zajlik, amelyből a Dreher is igyekszik nagy szerepet vállalni és a 2020-as évet ebben a tekintetben kifejezetten sikeresnek tartjuk – közölte Endrődi Veronika.

dreher sorvacsora 17

Hangsúlyozta, hogy a Drehernél hosszú távon gondolkodnak, elkötelezettek a fogyasztók felé, így kiemelten fókuszálnak a termékportfóliójukra. A négy évvel ezelőtt megkezdett prémiumizálási stratégiájukat folytatják idén is: egy szélesebb, nem csak a fogyasztói igényeknek jobban megfelelő termékportfóliót alakítanak ki, hanem aktívan bővítik az alkoholmentes termékeik számát. Ehhez kapcsolódtak a 2020-as év termékinnovációk is. Márciusban ugyanis jellemzésük szerint „különleges ízvilágú” sörrel bővült a Dreher alkoholmentes termékcsaládja, bevezették a Dreher 24 Vörös Sört. Az egyedi eljárással készülő főzet sötétebb színével és markánsabb ízével eltér mindentől, amit eddig az alkoholmentes sörök piacán megszokhattunk, vélik a Drehernél.

A hatféle komlót tartalmazó Dreher IPA áprilisban érkezett meg a márka családjába. Követte az alkoholmentes Kozel, illetve a világon először itthon mutatkozott be a Kozel termékcsalád új csomagolása. A nyárelőn a Dreher 24 Meggy-szeder ízű variánsával találkozhattak a vásárlók, amit hamarosan követett a karakteres lager sör és az intenzív, meggyes íz párosításával létrejött Dreher Szilaj meggy.

dreher sorvacsora 08

Legfrissebb újdonságaik a szintén kőbányai gyökerekkel rendelkező Mad Scientist Sörfőzdével közösen alapított új márka, a Kőbánya X néven megjelent Underground Lager, valamint az augusztus második felére várható Catacombs Coffee Stout. Előbbi egy fűszeres, visszafogottan citrusos ízvilágú, kristálytiszta ropogós láger, utóbbi egy igazi fekete sör, amelybe a pörkölt és enyhébben pörkölt árpamaláta és zabmaláta mellett zabpelyhet és specialty kávét is főznek, így a sört egy lágy, malátás, szénsavas, kávés, keserű csokoládés, karamellás és a komlótól enyhén keserű íz jellemzi.

Ez történt tavaly. S hogy mit hoz ez az év? – Az már kezd világossá válni, hogy biztosan hosszabb időszakkal kell számolnunk, mire a vendéglátóipar kiheveri a koronavírus-járvány okozta problémákat. A külföldi turizmus nehezebben fog visszatérni és az idei gazdasági csökkenés rövid-középtávon valószínűsíthető, hogy hatással lehet a vásárlóerőre is – prognosztizálta Endrődi Veronika.

dreher sorvacsora 16

Emellett a 2021 nagy kérdőjele, hogy mikorra éri el az ország az elégséges átoltottsági szintet, ami biztonságos alapot adhat a vendéglátás és a turizmus fokozatos nyitásához. A Drehernél egyelőre úgy gondolják, hogy nyár végéig lényegileg a pandémia okozta „új realitás” keretrendszerében kell dolgozni, majd ősztől gondolkodhatunk kiszámíthatóbb és remélhetőleg stabilabb piaci körülmények adta növekedési lehetőségekben. A Dreher idén továbbra is a kiskereskedelmi sörértékesítés fejlődésével számol, melyben a dobozos kiszerelések szerepe meghatározó, összetételét tekintve pedig továbbra is a prémium és szuperprémium márkák fejlődését prognosztizálják.

sorkorkep monyo 04sorkorkep monyo 03Ez a helyzet a nagy gyártóknál, de hogy vészelik át e rendkívüli időszakot a kézműves főzdék? – Nagyon nehéz helyzetben vannak a hazai kisüzemi sörfőzdék, hiszen a vendéglátás és a turizmus az egyik legnagyobb vesztese a pandémiának. A HoReCa értékesítés ez által szinte teljesen megszűnt, nehéz helyzetbe hozva a sörfőzdéket is – közölte oldalunkkal Prischetzky Botond, a Monyó Brewing brand menedzsere.

Arra a kérdésünkre, hogyan alakult a cég tavalyi forgalma a menedzser elárulta: tavaly egy kicsit növekedni tudtak a 2019-es évhez képest, igaz, ez leginkább a webshop, az export és a hipermarketes eladások generálták. Leszögezte: az iparágra azonban nem ez volt általánosságban a jellemző. Cégüknél leginkább a különböző 12 és 24 darabos sörválogatások, sörcsomagok voltak népszerűek, amire a mennyiség miatt tudtak jó árat kínálni a webshopjukban.sorkorkep monyo 01

– A fogyasztók abszolút igényelték vagy inkább úgy fogalmazok, hogy nyitottak voltak az újdonságokra. Alkalmazkodtunk a helyzethez és online sörbemutatókat tartottunk, webshopon keresztül meg lehetett rendelni a premier söröket, amiket aztán egy Facebook live videó keretében kóstoltunk le. A fogyasztók feltették a felmerülő kérdéseiket, illetve közvetlen visszajelzést tudtak nekünk adni az új termékről – avatott be a részletekbe Prischetzky Botond. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy néhány tervezett együttműködést, kollaborációban készülő sör premierjét elhalasztották erre az évre, még ha nagy részben tartották is az új termékek bevezetését az előzetes tervekhez.

sorkorkep monyo 02

A 2021-es év azonban már sokkal rosszabbul alakul a Monyónál, mint ahogy tervezték. Elmaradnak azoktól a számoktól, amiket beütemeztek, így nagyon bíznak a mielőbbi nyitásban, természetesen az egészséget és az emberek biztonságát szem előtt tartva. – Nagyon kemény hónapok jönnek még, senki nem tudhatja biztosan, mikor lehet majd nyitni. A mostani helyzet szerint úgy látjuk, talán májusban, de inkább nyárra lehet tenni a korlátozások enyhítését. Ez az év még tuti, hogy ilyen felemás lesz, reményeink szerint 2022-ben már normalizálódhat a helyzet, ehhez a megfelelő átoltottság lesz szükséges – vélekedett Prischetzky Botond.

– A legtöbb kisüzemi sörfőzdéhez hasonlóan elsősorban mi is hordóba szereltük ki söreinket, hogy a HoReCa szektort kiszolgáljuk, így forgalmunk jelentősen csökkent a megelőző évhez képest – jelentette ki portálunk érdeklődésére Sipos Ádám a FIRST brand menedzsere. Kifejtette: nagyon kevés korábbi partnerük tudott átállni a frissen csapolt sörök kiadására, értelemszerűen a helyben fogyasztó vendégekre fókuszáltak, így a sörfőzde egyik lába teljesen kiesett.

first 09

Emellett viszont nagyon büszkék arra, hogy a sörfogyasztók igényelték a termékeiket – webshopjuk a korábbinál magasabb forgalmat bonyolított, és bonyolít mind a mai napig. Bár a „hagyományosabb” termékeik (pilsner, meggyes búzasör, IPA) vezetik az eladási listát, a FIRST-nél arányaiban megnövekedett a speciális, szezonális sörök értékesítése is. Ebből látszik, hogy a fogyasztók egy része nem feltétlenül árérzékeny, vélekedett Sipos Ádám, szívesen kipróbál új ízeket, akár a megszokottnál magasabb áron is. (Itt jegyezte meg, hogy a korábbi években a HoReCa szektor is a hagyományos, könnyebben elfogyó termékeket preferálta a magasabb értékű, speciálisabb sörökkel szemben, hiszen egy 30 literes hordó lassabban térül meg.)söroázis 01

Hatalmas siker lett a FIRST-nél a tavaly újra lefőzött New England IPA, a Flower Power, ami Countryside Buddha elnevezésű Dupla IPA-val együtt az állandó szortiment részévé vált. A webshop révén ugyanis a termékek olyan országos ismertséget szereztek, amely miatt egész évben állandó igény mutatkozott e különleges sörökre.

– Nem mi lennénk, ha nem tettünk volna meg mindent azért, hogy egyre újabb termékeket hozzunk ki az év nehézségei ellenére is. Igyekeztünk a saját határainkat feszegetni, mivel látszott, hogy a vásárlóink is fogékonyak ezekre az újításokra, igénylik azokat – árulta el Sipos Ádám. Emellett az új sörök irányában kialakult egyfajta „jutalmazás” is a vásárlóik részéről, szívesen kóstoltak új söröket egy olyan évben, ahol ezek lefőzése extra energiába került a sörfőzdéknek, tette hozzá a menedzser.

first 03

Azt, hogy mikorra normalizálódik a helyzet, a FIRST-nél sem látják, láthatják előre, úgy vélik, ez elsősorban az oltási számoktól és a kormányzati intézkedésektől függ. Azt várják viszont, hogy sörszezon így is, úgy is lesz: az emberek, még ha otthon is tartózkodnak, vagy csak online „találkoznak” a barátaikkal, akkor is szívesen megisznak pár korsó sört. Minél melegebb van, annál inkább. Erre pedig a FIRST és más kisüzemi főzdék jó lehetőséget kínálnak, hiszen ilyen esetekben inkább a sörök minősége, s nem a mennyisége nyom többet a latban. Ezért az újpesti főzdénél hiszik, hogy továbbra is folyamatosan nőni fog azoknak a száma, akik FIRST sörökkel fogják lezárni a napjukat.

 

Fotó: Monyó, Pixy.org, Gourmet Riporter

 

Címkefelhő