„Ez az év még tuti felemás lesz!”
A turizmus szinte teljes megszűnését, valamint a vendéglátó szektor tetszhalott állapotba kerülését a sörgyártók is alaposan megérezték – derült ki az ágazat szereplővel készített körképünkből. Ennek ellenére a fejlesztésekkel nem álltak le, akadt olyan cég, amely online mutatta be újdonságait az otthonaikban ragadt fogyasztóknak. Akik „jutalmazzák” is a főzdék erőfeszítéseit.
Tavaly az öt legnagyobb hazai sörgyártó (a Borsodi, a Dreher, a Heineken, a Carlsberg és a Pécsi) teljes forgalma 7,5 százalékkal, 6,177 millió hektoliterre mérséklődött, a belföldi értékesítés pedig még ezt is meghaladó mértékben, 9 százalékkal, 5,657 millió hektoliterre esett az előző évhez képest – közölte a Magyar Sörgyártók Szövetsége. A szervezet a csökkenést a HORECA-szektort (hotelek, éttermek, kávézók) érintő járványügyi intézkedésekkel magyarázta. Egyedül az exportált sör mennyisége nőtt (12 százalékkal) tavaly 2019-hez képest.
– Az előző évben a HoReCa egységek többszöri bezárása a Dreher Sörgyárak hordó- és az üveges sör eladásainak jelentős visszaesését vonta maga után – erősített rá a szövetség közleményére az egyik legnagyobb hazai gyártó, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok specialistája. Endrődi Veronikától ugyanakkor megtudtuk: a vendéglátóhelyi fogyasztási alkalmak részben átformálódtak otthoni fogyasztási alkalmakká, s ennek köszönhetően a kiskereskedelmi sörértékesítés enyhén megemelkedett. A kereskedelem átstruktúrálódása összességében azonban értékesítési bevétel kieséshez vezetett.
A 2020-as sörszezon a pandémia nyári enyhülésének, a vendéglátás újranyitásának, és az erős hazai turizmusnak köszönhetően a nyári hónapokban erősödött, igaz földrajzilag erős eltérésekkel. A budapesti forgalom a külföldi turisták elmaradása miatt jelentős esést mutatott, míg a vidéki sörértékesítés majdnem megközelítette a bázisszintet.
Biztatónak gondolják a Drehernél, hogy a sörpiac több éves úgynevezett prémiumizálódása nem lassul, a világjárvány és az azzal járó recessziós jelenségek ellenére sem. – A piaci értékteremtés tovább zajlik, amelyből a Dreher is igyekszik nagy szerepet vállalni és a 2020-as évet ebben a tekintetben kifejezetten sikeresnek tartjuk – közölte Endrődi Veronika.
Hangsúlyozta, hogy a Drehernél hosszú távon gondolkodnak, elkötelezettek a fogyasztók felé, így kiemelten fókuszálnak a termékportfóliójukra. A négy évvel ezelőtt megkezdett prémiumizálási stratégiájukat folytatják idén is: egy szélesebb, nem csak a fogyasztói igényeknek jobban megfelelő termékportfóliót alakítanak ki, hanem aktívan bővítik az alkoholmentes termékeik számát. Ehhez kapcsolódtak a 2020-as év termékinnovációk is. Márciusban ugyanis jellemzésük szerint „különleges ízvilágú” sörrel bővült a Dreher alkoholmentes termékcsaládja, bevezették a Dreher 24 Vörös Sört. Az egyedi eljárással készülő főzet sötétebb színével és markánsabb ízével eltér mindentől, amit eddig az alkoholmentes sörök piacán megszokhattunk, vélik a Drehernél.
A hatféle komlót tartalmazó Dreher IPA áprilisban érkezett meg a márka családjába. Követte az alkoholmentes Kozel, illetve a világon először itthon mutatkozott be a Kozel termékcsalád új csomagolása. A nyárelőn a Dreher 24 Meggy-szeder ízű variánsával találkozhattak a vásárlók, amit hamarosan követett a karakteres lager sör és az intenzív, meggyes íz párosításával létrejött Dreher Szilaj meggy.
Legfrissebb újdonságaik a szintén kőbányai gyökerekkel rendelkező Mad Scientist Sörfőzdével közösen alapított új márka, a Kőbánya X néven megjelent Underground Lager, valamint az augusztus második felére várható Catacombs Coffee Stout. Előbbi egy fűszeres, visszafogottan citrusos ízvilágú, kristálytiszta ropogós láger, utóbbi egy igazi fekete sör, amelybe a pörkölt és enyhébben pörkölt árpamaláta és zabmaláta mellett zabpelyhet és specialty kávét is főznek, így a sört egy lágy, malátás, szénsavas, kávés, keserű csokoládés, karamellás és a komlótól enyhén keserű íz jellemzi.
Ez történt tavaly. S hogy mit hoz ez az év? – Az már kezd világossá válni, hogy biztosan hosszabb időszakkal kell számolnunk, mire a vendéglátóipar kiheveri a koronavírus-járvány okozta problémákat. A külföldi turizmus nehezebben fog visszatérni és az idei gazdasági csökkenés rövid-középtávon valószínűsíthető, hogy hatással lehet a vásárlóerőre is – prognosztizálta Endrődi Veronika.
Emellett a 2021 nagy kérdőjele, hogy mikorra éri el az ország az elégséges átoltottsági szintet, ami biztonságos alapot adhat a vendéglátás és a turizmus fokozatos nyitásához. A Drehernél egyelőre úgy gondolják, hogy nyár végéig lényegileg a pandémia okozta „új realitás” keretrendszerében kell dolgozni, majd ősztől gondolkodhatunk kiszámíthatóbb és remélhetőleg stabilabb piaci körülmények adta növekedési lehetőségekben. A Dreher idén továbbra is a kiskereskedelmi sörértékesítés fejlődésével számol, melyben a dobozos kiszerelések szerepe meghatározó, összetételét tekintve pedig továbbra is a prémium és szuperprémium márkák fejlődését prognosztizálják.
Ez a helyzet a nagy gyártóknál, de hogy vészelik át e rendkívüli időszakot a kézműves főzdék? – Nagyon nehéz helyzetben vannak a hazai kisüzemi sörfőzdék, hiszen a vendéglátás és a turizmus az egyik legnagyobb vesztese a pandémiának. A HoReCa értékesítés ez által szinte teljesen megszűnt, nehéz helyzetbe hozva a sörfőzdéket is – közölte oldalunkkal Prischetzky Botond, a Monyó Brewing brand menedzsere.
Arra a kérdésünkre, hogyan alakult a cég tavalyi forgalma a menedzser elárulta: tavaly egy kicsit növekedni tudtak a 2019-es évhez képest, igaz, ez leginkább a webshop, az export és a hipermarketes eladások generálták. Leszögezte: az iparágra azonban nem ez volt általánosságban a jellemző. Cégüknél leginkább a különböző 12 és 24 darabos sörválogatások, sörcsomagok voltak népszerűek, amire a mennyiség miatt tudtak jó árat kínálni a webshopjukban.
– A fogyasztók abszolút igényelték vagy inkább úgy fogalmazok, hogy nyitottak voltak az újdonságokra. Alkalmazkodtunk a helyzethez és online sörbemutatókat tartottunk, webshopon keresztül meg lehetett rendelni a premier söröket, amiket aztán egy Facebook live videó keretében kóstoltunk le. A fogyasztók feltették a felmerülő kérdéseiket, illetve közvetlen visszajelzést tudtak nekünk adni az új termékről – avatott be a részletekbe Prischetzky Botond. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy néhány tervezett együttműködést, kollaborációban készülő sör premierjét elhalasztották erre az évre, még ha nagy részben tartották is az új termékek bevezetését az előzetes tervekhez.
A 2021-es év azonban már sokkal rosszabbul alakul a Monyónál, mint ahogy tervezték. Elmaradnak azoktól a számoktól, amiket beütemeztek, így nagyon bíznak a mielőbbi nyitásban, természetesen az egészséget és az emberek biztonságát szem előtt tartva. – Nagyon kemény hónapok jönnek még, senki nem tudhatja biztosan, mikor lehet majd nyitni. A mostani helyzet szerint úgy látjuk, talán májusban, de inkább nyárra lehet tenni a korlátozások enyhítését. Ez az év még tuti, hogy ilyen felemás lesz, reményeink szerint 2022-ben már normalizálódhat a helyzet, ehhez a megfelelő átoltottság lesz szükséges – vélekedett Prischetzky Botond.
– A legtöbb kisüzemi sörfőzdéhez hasonlóan elsősorban mi is hordóba szereltük ki söreinket, hogy a HoReCa szektort kiszolgáljuk, így forgalmunk jelentősen csökkent a megelőző évhez képest – jelentette ki portálunk érdeklődésére Sipos Ádám a FIRST brand menedzsere. Kifejtette: nagyon kevés korábbi partnerük tudott átállni a frissen csapolt sörök kiadására, értelemszerűen a helyben fogyasztó vendégekre fókuszáltak, így a sörfőzde egyik lába teljesen kiesett.
Emellett viszont nagyon büszkék arra, hogy a sörfogyasztók igényelték a termékeiket – webshopjuk a korábbinál magasabb forgalmat bonyolított, és bonyolít mind a mai napig. Bár a „hagyományosabb” termékeik (pilsner, meggyes búzasör, IPA) vezetik az eladási listát, a FIRST-nél arányaiban megnövekedett a speciális, szezonális sörök értékesítése is. Ebből látszik, hogy a fogyasztók egy része nem feltétlenül árérzékeny, vélekedett Sipos Ádám, szívesen kipróbál új ízeket, akár a megszokottnál magasabb áron is. (Itt jegyezte meg, hogy a korábbi években a HoReCa szektor is a hagyományos, könnyebben elfogyó termékeket preferálta a magasabb értékű, speciálisabb sörökkel szemben, hiszen egy 30 literes hordó lassabban térül meg.)
Hatalmas siker lett a FIRST-nél a tavaly újra lefőzött New England IPA, a Flower Power, ami Countryside Buddha elnevezésű Dupla IPA-val együtt az állandó szortiment részévé vált. A webshop révén ugyanis a termékek olyan országos ismertséget szereztek, amely miatt egész évben állandó igény mutatkozott e különleges sörökre.
– Nem mi lennénk, ha nem tettünk volna meg mindent azért, hogy egyre újabb termékeket hozzunk ki az év nehézségei ellenére is. Igyekeztünk a saját határainkat feszegetni, mivel látszott, hogy a vásárlóink is fogékonyak ezekre az újításokra, igénylik azokat – árulta el Sipos Ádám. Emellett az új sörök irányában kialakult egyfajta „jutalmazás” is a vásárlóik részéről, szívesen kóstoltak új söröket egy olyan évben, ahol ezek lefőzése extra energiába került a sörfőzdéknek, tette hozzá a menedzser.
Azt, hogy mikorra normalizálódik a helyzet, a FIRST-nél sem látják, láthatják előre, úgy vélik, ez elsősorban az oltási számoktól és a kormányzati intézkedésektől függ. Azt várják viszont, hogy sörszezon így is, úgy is lesz: az emberek, még ha otthon is tartózkodnak, vagy csak online „találkoznak” a barátaikkal, akkor is szívesen megisznak pár korsó sört. Minél melegebb van, annál inkább. Erre pedig a FIRST és más kisüzemi főzdék jó lehetőséget kínálnak, hiszen ilyen esetekben inkább a sörök minősége, s nem a mennyisége nyom többet a latban. Ezért az újpesti főzdénél hiszik, hogy továbbra is folyamatosan nőni fog azoknak a száma, akik FIRST sörökkel fogják lezárni a napjukat.
Fotó: Monyó, Pixy.org, Gourmet Riporter