Ünnepeljen malaccal!
Elindította ünnepi sertéshúsfogyasztást ösztönző kampányát az Agrármarketing Centrum, a karácsonyig tartó időszakban a vásárlók számos médiafelületen találkozhatnak a kampány üzenetével. A kampány ráirányítja a figyelmet arra, hogy a sertéshús változatosan elkészíthető húsféle, ami az egészségtudatos táplálkozásba is beilleszthető. Az előttünk álló hetekben nyereményjátékban is részt vehetnek az érdeklődők, amellyel sertéshúsból készült termékcsomagot nyerhetnek.
Magyarország történelmével szervesen összefonódó, húzó ágazat a sertéstenyésztés, megérdemli azt a megkülönböztetett figyelmet, amit az Agrármarketing Centrum szentel neki – mondta Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese a kampány nyitórendezvényén. Szavai alátámasztásául közölte: Magyarországon a sertés a második legnépszerűbb húsféle a baromfi után, éves fogyasztása körülbelül 30 kilogrammra tehető fejenként, amely köszönhető az immár 11. alkalommal meghirdetett kampánynak is, hiszen a kezdetekkor csupán 23 kg volt az éves átlagfogyasztás.

Az eseményen kiderült az is: az elmúlt évek viszontagságai megviselték az ágazatot, de mára stabilizálódni látszik a helyzet. „A hazai sertéságazat az afrikai sertéspestis és a koronavírus-járvány viszontagságai ellenére is képes volt biztosítani a hazai lakosság ellátását. A jelenlegi időszak szintén kihívásokkal teli, hiszen az alapanyagárak mellett az energiahordozók ára is drasztikusan növekszik, és az export bizonytalansága is jelentős kihívások elé állítják a hazai termelő és feldolgozó vállalkozásokat” – közölte Giczi Gergely.
Rámutatott ugyanakkor, hogy az elmúlt években a Vidékfejlesztési Program alapján meghirdetett pályázati felhívások hozzájárultak a sertéságazat jövedelemtermelő képességének erősödéséhez, a tartási helyek, valamint a gép- és eszközparkok korszerűsítéséhez. Összességében 519 sertéstartással foglalkozó vállalkozásnak több mint 106 milliárd forint támogatást biztosítottak a Vidékfejlesztési Program keretében.

Az ágazat helyzetével kapcsolatban a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, Éder Tamás elmondta: az elmúlt években hol a tenyésztők, hol a feldolgozók kerültek kritikus helyzetbe. Tavaly arra is akadt példa, hogy a tenyésztők az élősertés kilogrammját 350-360 forintért tudták csupán értékesítni.
Ezt követően viszont felmentek az árak 800 forintig is, ami viszont a vágóhidakat és a feldolgozóipart hozta nehéz helyzetbe, mivel a megnövekedett önköltségeket a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tudták teljesen beépíteni a húsok és húskészítmények átadási áraikba. Problémát jelent a hazai szereplőknek az is, hogy az Európai Unióban az év során többször is sertéshústöbblet alakult ki, és a keletkezett – leginkább német és spanyol – húsfelesleg nyomott áron kereste a piacát a régióban, így Magyarországon is.

„Ahhoz, hogy a hazai fogyasztók a jövőben is biztosan számíthassanak a kiváló minőségű, friss magyar sertéshúsra és húskészítményekre, szükséges lenne, hogy a vásárlók elsősorban magyar húst és húskészítményeket vásároljanak a hétköznapokban éppúgy, mint az ünnepek előtt” – hangsúlyozta Éder Tamás. Ezért örül az ágazat az olyan kampányoknak, mint a mostani, fűzte hozzá, mert felhívja a figyelmet az ágazatra, illetve rávilágít arra, hogy patriotizmussal segíthetjük a hazai vállalkozások túlélését.

Bár a sertés népszerű húsféle, sokan mégis úgy tekintenek a vörös húsokra, mintha „vörös posztó” lenne, ezért a kampánynak a szemléletformálás szempontjából is óriási szerepe van, hangsúlyozta Giczi Gergely. „A vörös húsoknak kiemelkedő szerepe van táplálkozásunkban, hiszen mértékkel fogyasztva olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagok kerülhetnek azok által a szervezetünkbe, mint a vas, a kálium, a cink, a különböző fehérjék, vagy éppen a B-vitamin család. A kampány során népszerűsítjük a sertéshús fogyasztását, emellett egy nyereményjátékot is hirdetünk: érdemes játszani, hiszen egyenként százezer forint értékű sertéshúsból összeállított ajándékcsomagot nyerhet, aki kitölti a jatek.amc.hu oldalon található kérdőívünket” – hívta fel a figyelmet a lehetőségre az ügyvezető-helyettes.
A vendégváró asztalok egyik fő fogása
Mint minden ételnek, a vöröshúsnak (így a sertéshúsnak) is fontos szerepe van a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozásban. A sertéshúsból készült étel a családi és a társadalmi ünnepek, vendégváró asztalok egyik fő fogása. A szakemberek szerint a sovány sertéshús (például a karaj) az egészségtudatos táplálkozásba is nagyszerűen beleilleszthető, mert zsír- és koleszterintartalma egyaránt alacsony. Az Országos Élelmezés és Táplálkozástudományi Intézet aktuális ajánlása szerint naponta 2-3 egység húsra, húskészítményre van szüksége szervezetünknek. Egy egységet jelent például 10 dkg sovány sertéshús, 5 dkg sovány felvágott, vagy 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott.

Az Agrármarketing Centrum a kampányindító eseményen számos kiváló receptet is ismertetett. Ha például előételt készítenénk, a mangalica sertésszűz, marinált sült kelbimbóval és petrezselyempesztóval; vagy a narancsos-borsos kéregben sült sertésszűz salsa verde öntettel kiváló választás lehet.

Főételként készíthetünk BBQ almával és kecskesajttal töltött sertésszüzet, rozmaringos burgonyával; esetleg korianderes-mentás malac hasaalját burgonyapürével; vagy fehérborban sült mangalicatarját zöldalmával és édesburgonya-pürével. Ahogy Giczi Gergely fogalmazott: minden család asztalára kerüljön sertéshús az ünnepek alatt!
