Skip to main content

Két évtizede viszik a magyar bor jó hírét

| Velkei Tamás | Pincesor

A párizsi székhelyű, harminchat ország hetvenkét borrendjét magába foglaló Nemzetközi Borrendi Szövetség tagjait látta vendégül a napokban a Pannónia Női Borrend. A Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt. támogatásával megvalósuló esemény kiemelt céljaként jelent meg a magyar borok népszerűsítése, valamint hazánk kultúrájának, gasztronómiájának bemutatása.

 

A Pannónia Női Borrendet húsz éve, 2004-ben alapították, ennek apropóján nemzetközi szimpóziumot és borversenyt rendezett a rend. Az eseményhez kapcsolódó szűk körű sajtóbeszélgetésen Keményné Koncz Ildikó nagymester felidézte, hogy a rend baráti társaságként jött létre, tizenkét borkedvelő hölgy csatlakozásával. A szervezet tagságát főként civil hölgyek alkotják, de nagyon büszkék arra, hogy több borászt is a tagok között tudhatnak.

Keményné Koncz Ildikó 

A borrend fő célkitűzése a magyar borvidékek kulturális örökségének megóvása, megőrzése és továbbvitele, ezen belül legfőképpen a minőségi magyar borok és a magyar borászok népszerűsítése. Céljai érdekében a borrend a fennállása óta eltelt két évtizedben számos rendezvényt, konferenciát, borbemutatót szervezett, amelyeknek mind az volt a célja, hogy a magyar bor ismertségét növelje, a magyar borászat hírnevét öregbítse, a magyar borhagyományokat népszerűsítése. A nagymester külön kiemelte Szepsy István és Tiffán Ede szerepét, akiknek nagyon sokat köszönhet az ország.

Keményné Koncz Ildikó elmondta: az eltelt évek során közel ötven esemény szervezését vállalták magukra, amelyek között akadt borbál, vagy gálavacsora az év bortermelőjének boraira komponálva, továbbá rendeztek számos szakmai programot is. Ezek közül kiemelkedik a tíz évvel ezelőtti esemény (amelynek társszervezője volt a rend), amikor az akkori FICB kongresszus keretén belül 150 külföldi és 200 magyar vendéggel járták be az Egri, a Szekszárdi, a Villányi és a Tokaji Borvidéket. A borrend tagjai jártak Madridban is, ahol 300 megjelentnek mutatták be öt borvidék borait, továbbá Olaszországban, Németországban, Champagne-ban.
borrend 03
A nagymester megemlítette, hogy az 1950–1990 közötti évtizedek borfogyasztási kultúrájának lemaradását nehéz pótolni, de az elmúlt két évtizedben e téren is rengeteg fejlődés tapasztalható. A borrend vezetője nagyon fontosnak tartja a kulturált borfogyasztás bemutatását, a fiatalok tudatos megismertetését a borokkal. Ennek a törekvésnek kiemelt helyszínei lehetnek a különböző fesztiválok, ahol nem akarják „elmagyarázni” a fiataloknak, mit kellene érezniük illatban és ízben, és akik ezért jobban is kedvelik az ilyen típusú edukációt.

A Pannónia Női Borrend mindemellett igyekszik közreműködni szervezőként, támogatóként vagy résztvevőként minden olyan társadalmi rendezvény lebonyolításában, amelynek célja a közhasznú célkitűzéseivel összhangban áll. E törekvésnek egyik kiemelkedő példája volt, amikor 2012-ben a tűzkárt szenvedett felvidéki Krasznahorka várának felújításához támogatói adományokat gyűjtöttek egy borárverés keretében.

Ugyancsak a rend célkitűzései közé tartozik hazánk borvidékeinek, az ott tevékenykedő borászok munkásságának alapos megismerése. Ennek érdekében a borrend tagsága minden évben felkeres egy hazai borvidéket, és meglátogatja borászatait.borrend 04A hazai borvidékek és borászok megismerése mellett kiemelt figyelmet fordítanak a nemzetközi kapcsolatok építésére, ápolására. A Pannónia Női Borrend 2008-ban csatlakozott a Borrendek Nemzetközi Szövetségéhez (FICB), amely kétévente rendez tagsága számára nagykongresszust, míg a köztes években a tagországok, vagy borrendek szervezhetnek borversenyt. A magyar borrend tagjai rendszeresen részt vesznek az FICB közgyűlésein Párizsban és tevékeny közreműködői a szervezet nemzetközi kongresszusainak.

Amint azt a sajtóbeszélgetésen Alan Bryden, a szervezet elnöke felidézte, a FICB-t 60 éve alapították, amelynek elsődleges célja az edukáció. A minden második évben megrendezett kongresszusaira nemzetenként 2030 borlovag érkezik a világ minden tájáról. Kitért rá: fontosak az izgalmas rendezvények, hogy a fiatalokat is elérjék és megkedveltessék velük a borokat. Példaként említette az utazást, hiszen egy-egy kirándulás során nem csak egy ország nevezetességeit lehet felfedezni, hanem borvidékeit, borkultúráját is. Bár a szövetség fő célcsoportja a 30–60 éves korosztály, a párizsi bormúzeumban rendszeresen találkoznak a fiatalokkal is.

borrend 05Alan Bryden 

Nagy elismeréssel szólt a Pannónia Női Borrendről, rendkívül elégedett a 10 évvel ezelőtti és a mostani szervezéssel is, szavai szerint a borrend kiváló promótere a magyar boroknak. Örömét fejezte ki, hogy ilyen nagy számban érdekli a hölgyeket a bor Magyarországon; hozzátette, hogy Franciaországban manapság igen sok fiatal nő menedzsel szőlőbirtokokat.

Az FICB kongresszusai amellett, hogy lehetőséget nyújtanak a világ legfontosabb bortermelő országaiból érkezett borrendekkel való kapcsolatfelvételre, kiváló alkalmat teremtenek a Világ Borai program keretében a magyar borok népszerűsítésére. Erre az eseményre minden ország a legjobb borait viszi és a magyar borok kivétel nélkül valamennyi kongresszuson osztatlan sikert aratnak.

A Pannónia Női Borrend 2010 után most májusban – a Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt. támogatásával – borfelismerő- és borversenyt szervezett a világ számos országából érkező FICB tagok számára. A borrend célja az volt, hogy a rendezvény programjain minél több hazai bort és borvidéket ismertessen meg a vendégekkel, így a borfelismerő- és borversenyen 12 magyar borászat tételei szerepeltek, a külföldről érkező 13 tétel mellett. Ezen túlmenően Eger és Tokaj borvidéken további 6 pincészet, 21 tételét kóstoltatták.

Az FICB hazánkba látogató tagjai a szakmai programok között megismerkedtek a fővárossal, látogatást tettek Gödöllőn, Egerben és a Tokaji Borvidéken is, ahol a helyi pincészetek borait fedezhették fel. Egerben jártak a Líceumban, ahol az egyetem Academia Birtokán készült borokat kóstolták és Gál Tibor Fúziójában, míg Tarcalban a kutatóintézetet keresték fel. Az ott tartott borkóstolón Bodó Judit, Bárdos Sarolta és Berecz Stephanie borait kóstolhatták a hazánkba érkezett vendégek egy ételsor kíséretében. Emellett meglátogatták az Oremus, a Patricius és a Dereszla pincészeteket is, valamint részt vehettek a Szepsy István világszínvonalú boraihoz összeállított vacsorán is.