Skip to main content

Pörkölnek kitartóan és várják a napsütést

| Gourmet Riporter | Kávéház

A hazai kávépörkölők minden nehézség ellenére bíznak benne, hogy a járvány végén erősebbek lesznek, mint korábban. Nem álltak le a fejlesztéssel, s megpróbálkoznak mindennel, ami pótolhatja a bevételkiesést. Akadt, aki a termékei körét bővítette, más házhoz szállítást vállalt és/vagy online értékesítését fejlesztette. A járvány miatt egyébként is sok olyan vásárló jelent meg, aki korábban az online vásárlást hírből sem ismerte.

 

Mint minden vendéglátáshoz köthető tevékenység, így a hazai specialty kávéközösség is kénytelen volt reagálni a megváltozott piaci helyzetre. A mindenkor szokásos év eleji stagnáló fogyasztás a tavaly tavaszi korlátozások miatt nem mutatott növekvő tendenciát, sőt, a legtöbb piaci szereplő esetében 80-90 százalékos visszaesést jelentett, amelyet csak a vendéglátóegységek ismételt megnyitása mérsékelt valamelyest a nyár folyamán – festette le a szektor helyzetét Horváth Gabriella, a kaposvári Roastopus tulajdonosa.

kavepork kork roastopus gabiHorváth Gabriella

Ősszel az újabb korlátozások következtében értelemszerűen ismét visszaesett a kávézói kereslet. A hazai kisüzemi kávépörkölők reagálása a kialakult helyzet kapcsán eltérő tendenciát mutatott annak ellenére, hogy létrejött egy szorosabb együttműködés a szereplők között. Egy részük a teljes leállás mellett döntött, míg voltak olyan piaci szereplők, akik beléptek az online értékesítés területére és a kávézók/éttermek kiszolgálásán túl nyitottak a magánszemélyek irányába is.

A Roastopus esetében a vírus okozta piaci változások kevésbé voltak érzékelhetők, mivel a pörkölő létrehozásának alapkoncepciója egy hiánypótló piaci rés volt. Néhány évvel ezelőtt ugyanis Magyarországon nem volt olyan kisüzemi kávépörkölő, amely a magánszemélyeket egy teljesen automatizált webshoppal és állandó, magas minőséggel szolgálta volna ki, ami mellé értékteremtő social media platformot tudott volna kapcsolni. Ennek köszönhetően Horváth Gabriella 2020-ra vonatkozóan folyamatos növekedésről tudott beszámolni.

kavepork kork roastopus1

Ugyancsak pozitív mérleggel zárt a debreceni Black Sheep, amely a pörkölés mellett kávézót is üzemeltet. – Céges és kávézós szinten 29 százalékkal nőtt a forgalmunk tavaly 2019-hez képest, úgy, hogy gyakorlatilag két hónappal kevesebbet üzemeltünk, mert zárva volt a belvárosban található kávéházunk – árulta el kérdésünkre Tóth Gábor a cég tulajdonosa. Fontos azonban megjegyezni, hogy a vállalkozás nem csupán kávépörköléssel és -forgalmazással foglalkozik. – Nekünk a pizzakiszállítás fedezi a konyha bérköltségét, tehát ilyen szempontból már nyertesnek érzem magam, mert ez által több embert meg tudtam tartani. Ha pedig majd elindulunk rendesen, egy még lojálisabb ütőképes csapatunk lesz – vélekedett Tóth Gábor.

kave bar 2019 14

Tamási Tibor a belvárosi Cirkusz mellett budapesti Bagira Coffee pörkölő tulajdonosa elmondta: összességében stagnált a forgalmuk, voltak erősebb időszakok és voltak gyengébbek, így ezek kiegyenlítették egymást. Nem volt azonban mindenki ilyen relatíve szerencsés, mint a fenti vállalkozások. – A szektorspecifikus forgalmunk csökkent.

kavepork kork bagira4tamási Tamási Tibor

Egyes termékfejlesztéseinknek és értékesítési csatornabővítésnek köszönhetően ezt a kiesést sikerült némiképp csökkenteni, de az árbevétel éves viszonylatban így is húsz százalékkal elmaradt. Idén az első kettő hónap már kilenc százalékos elmaradást mutat – közölte érdeklődésünkre Tóth Sándor, a szekszárdi Lucky Cap és a Magyarország legjobb kávézójának is választott A Kávé Háza ügyvezetője.

kavepork kork sanyi

Tóth Sándor

Hasonlóan nehéz helyzetbe került a fővárosi Blue Bird amely kávézót és pörkölőt is üzemeltet. – Sajnos a tavalyi év minden tekintetben katasztrofálisan alakult, számok nyelvére fordítva ez nagyjából kilencven százalékos visszaesést jelent. A Blue Bird partner-szórakozóhelyei és -kávézói a Gozsdu udvarban zárva tartanak. A kávépörkölőnk és a kávézónk a Rumbach Sebestyén utcában még működik elviteles rendszerben. Várjuk már a „Nagy Nyitást” – érzékeltette cégük helyzetét Horváth Attila pörkölőmester.

kavepork kork blue bird2

Horváth Attila munka közben

A kialakult helyzetben nem lenne meglepő, ha a zárva tartó vendéglátóhelyek és a viszonteladók közül kevesebben rendelnének a pörkölőktől. A Bagira néhány szállodai partnerének kivételével minden üzletfele nyitva maradt, még ha csökkentett üzemmódban is, de szerencsére működnek. Tóth Sándorék a lemorzsolódást még nem látják teljes egészében, hisz az ügyfeleik nyolcvan százaléka zárva tart, így tényleges adat csak a korlátozások megszüntetése után áll majd rendelkezésükre. A partnereik 7-8 százaléka azonban már jelezte: a továbbiakban nem tudják folytatni az együttműködést.

Ennek ellenére a Lucky Cup – amely a méltán neves Bányai kávékat is forgalmazza – több új projekten is dolgozik azokkal, akik a pandémia utánra tervezik az új üzletük nyitását. Ezekből a számokból arra következtetnek, hogy ügyfélszámban nem lesz visszaesésük, azt viszont, hogy a járvány után az egyes értékesítési pontokon a volumen miként alakul, csak ezt követően tudják elemezni.

kavepork kork sanyiek

Tóth Sándor és Bányai László élőben jelentkezik Costa Ricából egy fesztiválon

A Blue Birdnél siralmas a helyzet, a lemorzsolódás ugyanis Horváth Attila elmondása szerint 100 százalékos. Bár időközben néhány új, főleg vidéki hellyel bővült a megrendelőik köre, a fővárosi partnerek mind bezártak. Nem úszta meg a Black Sheep sem, igaz esetükben nem elsősorban a pandémia az ok, hanem inkább a fizetésképtelenség, vélekedett Tóth Gábor (bár némiképp ez is összefüggésben lehet a járvánnyal, hiszen sok ember veszítette el a munkáját – a szerk.). Természetesen kávés forgalomcsökkenéssel is számolniuk kellett, partnereik forgalomkiesése miatt, viszont ezt az online eladás részben kompenzálja.

kavepork kork blacksheep1

A Roastopus értékesítési stratégiájának alapja az online tér, így viszonylag kevés, de számukra annál fontosabb vendéglátóegységet szolgálnak ki. Fontos kiemelni, fejtette ki Horváth Gabriella, hogy ezek a kávézók zömében a magyar turizmusra és fogyasztókra építő egységek, melyeket a visszaesett külföldi turizmus nem vagy kevésbé érint.

Érdekes ugyanakkor a kérdés, tette hozzá, mert eltérő tendenciákat tapasztaltak a partnereik körében. Akad olyan kávézó, amelynek szinte nullára csökkent a megrendelése, és több olyan is, ahol növelni tudták az eladásokat. – A partnereink között van jónéhány külföldi és hazai delikátüzlet is, az ő esetükben ki merem jelenteni, hogy nőtt a kereslet – szögezte le Horváth Gabriella.

kavepork kork alt3

Felmerül a kérdés, hogy a koronavírus-járvány nehezítette-e a kávé beszerzését. Tóth Sándor arról számolt be, hogy jelenleg a legtöbb kereskedőnél a felhalmozódott készletek jelentenek inkább gondot, vagyis kínálat van. Horváth Attila az euró árfolyamának negatív hatását emelte ki, igaz, tette hozzá, kevesebb alapanyagra van szükségük.

A Roastopusnál az első hullám idején közvetlenül a határlezárások után –felkészülve az eurohoz köthető árfolyammozgásokra – rendeltek nagyobb mennyiségű zöldkávét egy korábbi beszállítójuktól. Egyébként azt tapasztalták, hogy néhány nappal nőtt a szállítási idő, de ezt a beszállító jelezte is a megrendelés során.

kavepork kork roastopus3

Ám ez várható volt, vélekednek a kaposvári pörkölőnél, hiszen a logisztikai cégeknek is reagálni kellett a megváltozott körülményekre és a határokon tapasztalható megnövekedett várakozási időre. A későbbi rendelések esetében még a megnövekedett év végi kereslet sem okozott komolyabb fennakadást a szállításban. Tamási Tibor is úgy fogalmazott, hogy a készletezés lehetősége végig adott volt számukra, így nem tapasztaltak, és most sincs fennakadás, még a Brexit miatt sem.

kavepork kork bagira2

A kialakult helyzetben a cégek igyekeztek menteni a menthetőt, ki így, ki úgy. Mint a kereskedelem többi területén, így a kávéfogyasztás esetében is előtérbe került az online vásárlás. Ez nem egy meglepő folyamat, hiszen egy teljesen új vásárlási szokásokkal és online igényekkel rendelkező fogyasztói réteg jelent meg néhány éve, vélekedett Horváth Gabriella. Meglátása szerint azonban a folyamat a vírushelyzet miatt felgyorsult. E rétegen kívül sok olyan vásárló jelent meg, aki korábban az online vásárlást hírből sem ismerte, viszont a kialakult helyzetre való tekintettel belépett az online vásárlás területére.

kavepork kork roastopus2

A Roastopus indulása óta a vásárlói körének jelentős részét az online rendelések teszik ki, így könnyebben tudtak reagálni a megváltozott piaci helyzetre. Lényegében bővítették a kiszállító partnereik körét, így le tudták fedni a megnövekedett rendelési igényeket. Lucky Capnél szintén a webshopos értékesítés volumene növekedett.

kavepork kork tothgaborMások a házhoz szállítással próbálkoztak. – A jelenlegi helyzetben az a legrosszabb, hogy nem lehet tervezni, ezért nálunk az a szlogen: „Segíts magadon és Isten is megsegít!” – vélekedett Tóth Gábor (→), aki szükséges rosszként jellemezte például a házhoz szállítást is. Véleménye szerint a kiszállításnak ebben az időszakban azok az igazi nyertesei, akik már korábban is foglalkoztak vele. – Aki most kezdett bele, az éppen vegetál. Nagyon nagy a kínálat – fejtette ki a Black Sheep tulajdonosa.

Hozzátette ugyanakkor, hogy cégük esetében a kenyér és a nápolyi pizza, mint új termékek eladása „szépen fejlődik”. Másoknak jobban bevált a módszer. – A beltéri vendéglátás korlátozása alatt a 250 grammos kiszerelésű kávéink komoly részben tudták kompenzálni a bevételkiesést. A vásárlók lojalitását látjuk, folyamatosan bővül az állandó rendelőink köre – közölte Tamási Tibor.

– Még a korlátozások legelején kísérleteztünk ezzel az opcióval, de semennyire sem működött – világított rá Horváth Attila arra, hogy nem mindenkinek ugyanaz az útja. Számukra jelentősen több kiadással járt, mint bevétellel, ezért nem is erőltették. Kizárólag a szemeskávé rendeléseik működnek úgy, ahogy. A hűséges otthoni fogyasztóik viszont kitartottak mellettük és a friss pörkölésű kávéikat továbbra is vásárolják, amiért végtelenül hálásak.

kavepork kork attila

Vélhetnénk, ilyen helyzetben nem sok kedve volt a cégeknek a fejlesztéshez. A Black Sheep elve az, hogy folyamatosan meg kell újulni, Tóth Gábor szerint az marad életben, aki előre menetel, s ezzel fenntartja a vevői érdeklődést. Tamási Tibor úgy tapasztata, hogy a vírushelyzet nem volt hatással az ízpreferenciákra: a vásárlók ugyanúgy kísérleteznek egyes termőterületekkel, míg a vendéglátóhelyek a szokásos fajtákat rendelik.

A Lucky Cap célpiaca folyamatosan az új és izgalmas tételeket keresi, emiatt ezen a területen nem érzékeltek változást. Tóth Sándor kitért rá: a polcról értékesíthető 250 grammos kiszerelésű kávék, a kapszuláik, illetve a „KőBányai?” karanténtermékük jól teljesített. A specialty kávés szegmens továbbra is nyitott, erre nem volt negatív hatással a koronavírus-járvány. A Blue Bird a klasszikus kávéival a stabil ízeket, a világos pörköléseivel a változatosságot igyekszik garantálni, fogalmazott (←) Horváth Attila.

A Roastopus továbbra is 3-4 havonta váltogatja a fantázianevek mögé sorolt kávékat a kínálatában, és e változásokra a piac mindig pozitívan reagál. Nem tapasztaltak olyan körülményeket, amelyek e ciklikusságnak a megváltoztatását kényszerítette volna ki.

S hogy mit várnak a cégek az előttünk álló hónapoktól? – Jó lenne, ha erre a kérdésre tudnánk válaszolni – sóhajtott fel Horváth Attila, hozzáfűzve, hogy már nem is mer tippelni. Csupán arra vállalkozik, hogy megmondja, mennyit lehet még így elviselni. Cégük az utolsó erőfeszítéseket teszi, hogy életben maradjon, az utolsó tartalékjukat élik fel.

kavepork kork alt1

Baristáiknak és a visszatérő vendégeiknek köszönhető, hogy a Rumbach utcai egységük még kitart, más segítségre nem igen számíthatnak. Mindezek ellenére elszántak, és arról álmodnak, hogy a Blue Bird is egyike lesz azoknak, akik a járvány végén erősebben kerülnek ki abból a mélyséből, amibe a pandémia sodorta a céget. – Már csak a napsütésben bizakodom, hátha megtelíthetjük a teraszokat – reménykedett Tóth Gábor.

Tóth Sándor március, április hónapokra stagnálást prognosztizált, májustól viszont intenzívebb növekedésre számít. Becsléseik alapján a vendéglátáson belül a kávézó, pékség típusú üzletek találják meg elsőként a vásárlóikat, az éttermi szektor talpra állása már sokkal nehezebb lesz.

kavepork kork luckycap2

Tamási Tibor ugyancsak lassú, fokozatos nyitást vár április, május során. Az idei nyár véleménye szerint ismét inkább a belföldi turizmusról fog szólni. A határok nyitása helyeként ugyan eltérő, de érezhető forgalomnövekedést fog okozni Budapesten is. – Abban bízom, hogy ősszel, télen már nem leszünk hasonló helyzetben, mint az elmúlt hónapokban. Ezért van most szükség az óvatos nyitásra és a mihamarabbi, minél magasabb átoltottságra – vélekedett a Bagira tulajdonosa.

kavepork kork bagira3

A 2019-es csúcsév bevételeit akkor lehet újra elérni reálértéken, ha az önkormányzatok nem korlátozzák a rövid távú lakáskiadást, illetve újra felépülnek a kapacitások a szálláshelyek és a légijáratok számát tekintve. Mindezeknek előfeltétele, hogy az embereknek legyen elég jövedelmük az utazásra, fejtette ki Tamási Tibor. A motivációval nem lesz gond, tette hozzá.

– Mint élelmiszergyártó egyet tehetünk: folyamatosan figyeljük a piaci változásokat és a lehető leghatékonyabban reagálunk – mondta Horváth Gabriella. Számukra nagy kihívás lesz a következő év, hiszen a cégnek bizalmat szavazó fogyasztók száma megduplázódott 2019-hez képest. Szeretnék az igényeiket a megszokott minőségben és gyorsasággal kiszolgálni, amihez azonban újabb folyamatokat kell automatizálniuk az üzemben.

kavepork kork alt2

Ezen kívül egy exportpályázatnak köszönhetően bővíteni fogják a külföldi értékesítési csatornáikat. Szeretnének előrelépni a környezettudatosság útján is, bíznak benne, hogy partnereik bevonásával sikerül olyan megoldásokat megvalósítaniuk, amelyek csökkentik a környezeti terhelést, viszont a kávé minőségét illetően nem igényelnek kompromisszumot.

 

Fotó: Roastopus, Bagira, Black Sheep, Lucky Cap, Blue Bird, Gourmet Riporter

 

Címkefelhő