Változtatni kell, hogy semmi ne változzon!
A kávé termesztési, szállítási és fogyasztási módjának megváltoztatásával akár 77 százalékkal is csökkenthető lenne a kávé előállításával járó szénkibocsátás – legalábbis brit kutatók szerint. Harminc év múlva akár háromszorosára is növekedhet a jelenlegi kereslet, így ahhoz, hogy csökkentsük a természetre háruló nyomást, kevesebb növényvédőszert és energiát kellene használnunk, repülőgép helyett pedig hajóval szállítani a kávét.
Súlyarányosan nézve a kávé az egyik legkevésbé fenntartható módon előállítható élelmiszer, szénlábnyoma fele az egyik leginkább környezetszennyező élelemnek, a marhahúsnak. Ezért a University College London kutatói azt vizsgálták, miként lehet jelentősen csökkenteni a kávé szénlábnyomát – írja a The Conversation.
Világszerte évente több mint 9,5 milliárd tonna kávét termelnek, ennek kereskedelmi értéke 30,9 milliárd dollár (8,9 ezer milliárd forint). Becslések szerint a kávé iránti globális kereslet 2050-re megháromszorozza a termelést, ami hatalmas nyomást jelent az erdőkre és a trópusi régió más élőhelyeire.

Szerencsére kedvenc feketénkről továbbra sem kell lemondanunk, de ehhez változtatni kell a termelés körülményein. A kávétermesztésnek léteznek környezetkímélőbb módjai is. A University College London munkatársai ugyanis kiszámolták és összehasonlították a Brazíliából és Vietnamból származó, hagyományos, illetve fenntartható módon termelt arabica kávé szénlábnyomát. 
Egyetlen kilogramm arabica kávé termesztése és az Egyesült Királyságba szállítása átlagosan 15,33 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár, állapították meg a tudósok. Ez a hagyományos módszerekkel termelt, még nyers, pörkölés előtt álló kávébabra, vagyis a zöld kávéra vonatkozik. Arra jutottak, hogy a kávé termesztési, szállítási és fogyasztási módjának megváltoztatásával akár 77 százalékkal is csökkenthető lehet a kávé előállításával és élvezetével járó szénkibocsátás.
Csökkentheti a szénlábnyomot a kémiai növényvédőszerek organikusra cserélése, a farmok megújuló energiával való ellátása. Ha pedig a kávét már származási helyén megpörkölik, szállításuk során a jármű kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mivel a kávészemek könnyebbé válnak. Vagyis kevesebb növényvédőszer használatával, az energia- és vízhasználat optimalizálásával, repülőgép helyett hajóval történő szállítással 3,51 kilogramm szén-dioxidra csökkenthető az egy kilogramm kávéval járó emisszió.

Egy csésze kávé átlagosan 18 gramm zöld kávét tartalmaz, így egy kilogrammból 56 eszpresszó készíthető. Egyetlen eszpresszó szénlábnyoma mintegy 0,28 kilogramm, de fenntartható módon termesztve akár 0,06 kilogrammra is csökkenthető. A tejjel fogyasztott kávé esetében sajnos nagyobb a karbonlábnyom. A latte mintegy 0,55, a cappuccino 0,41, a flat white 0,34 kilogrammnyi szén kibocsátását okozza. A fenntartható módon termesztett kávéból készült italoké viszont csak 0,33 kilogramm, 0,2 kilogramm és 0,13 kilogramm. A növényi alapú tejitalok fogyasztása is egy módja a kávézás környezetkímélőbbé tételének – vélik a kutatók.
Via MTI
Fotó: Wikimedia, Pixabay, Pixnio