„Jó, ha a csoki házhoz jön”
Minden csokoládét szerető bizonyára sokszor ábrándozott már arról, milyen nagyszerű is volna, ha az imádott csoki egy csettintésre otthonába teremne. Ha a csokoládé teleportálást egy ideig még nélkülözni is kell, a Great Taste Awards-díjjal kitüntetett Demeter csokoládémanufaktúra hamarosan induló új szolgáltatása biztos népszerű lesz.
Az élet számos területén létezik előfizetés, miért ne lehetne csokoládéra is előfizetni – kezd a hamarosan elinduló Csokiklub szolgáltatásainak ismertetésébe Demeter Zsuzsa, a manufaktúra egyik tulajdonosa. Az emberek manapság elfoglaltak, teszi hozzá, egyre kevesebb idejük jut a vásárlásra, emellett sokan vélekedhetnek úgy: „jó, ha a csoki házhoz jön”. Az ötletet másfél éve dédelgeti, fejleszti a családi vállalkozás. A szolgáltatás keretében a vásárlók választhatnak majd 3, 6 vagy 12 hónapos klubtagságot, és a cég minden hónapban küld számukra limitált szériás csokoládéiból, legújabb fejlesztéseiből, mi több, a klubtagokat az alkotás folyamatába is bevonja.
A klubtagok hozzáférést kapnak a számukra létrehozott zárt Facebook-csoporthoz, ahol Demeterék többek között recepteket, exkluzív információkat osztanak meg velük. A klubbal Demeter Zsuzsa reményei szerint egy segítő-építő közösség jön majd létre. Az első csomagba díjnyertes bonbonjaik kerülnek, valamint finom táblás csokoládék (amelyek között még gyógynövénnyel ízsítettek is találhatók) és trüffelgolyók. Akit behatóbban érdekel a kezdeményezés, a manufaktúra honlapján tájékozódhat a további részletekről.
A Demeter Chocolate már az adventre készül, javában zajlik a szaloncukrok gyártása. Idén a megszokott 12 íz mellett háromféle új ízesítést, erdei gyümölcsös-sajttortást, kívül-belül csokist és mézes-diós-grillázsost vehetnek/rendelhetnek a vásárlók. Utóbbit – a kézműves konyakos meggy mellett – a közelmúltban Magyar Kézműves Remek-díjjal tüntette ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
S ha már a kézműves termékek szóba kerültek, érdemes e kérdésnél elidőzni kicsit. Különböző fesztiválokon az érdeklődők ugyanis gyakran teszik fel a kérdést: mitől kézműves egy csokoládé? Demeterék ilyenkor elmondják, hogy a temperáláson kívül (akadnak olyan, kisebb manufaktúrák, ahol még ezt a folyamatot is kézzel végzik – a szerk.) minden munkafolyamatot kézzel végeznek. Kézzel keverik ki a krémeket, festik a bonbonokat, töltik meg táblás csokoládékat, valamint csomagolják a termékeket. Fontos szempont az is, hogy a termék nem tartalmaz adalékanyagot, sokszor egészségesebb, mint a nagyüzemben előállított termékek, esetleg nem cukorral, hanem más édesítőszerrel készül.
Az edukációra kitűnő alkalmat nyújtanak az említett fesztiválok, mert a kérdéseikre rögtön választ kaphatnak a csokoládét kedvelők. Például arra, hogy mit jelent a termőhely szerint szelektált csokoládé? Vagy arra, mi az a liofilizált gyümölcs? Ezekre a felvetésekre mindig nagy türelemmel felelnek Demeterék. – A mai napig tanítjuk az embereket – mondja Zsuzsa.
A családi vállalkozás kézzel készített bonbonjaihoz belga és francia csokoládét használ, a töltelékekhez pedig a jó minőséget garantáló termelőktől, nagykereskedőktől szerzik be az alapanyagokat. Minden bizonnyal ennek (is) köszönhető, hogy a cég termékeit az utóbbi években számos elismeréssel díjazták. A világ egyik legismertebb élelmiszer versenyén, a Great Taste Awards-on két éve zserbós ízesítésű, míg tavaly a szatmári szilvás bonbonjuk nyert egy csillagot, idén pedig a karamellás táblás csokoládéjuk, amely piemonti mogyoróval és Hawaii vörösssóval készül. – Ideje volt lemérni, hol tartunk, fontos számunkra a szakmai megméretés – világít rá a nevezés körülményeire Zsuzsa.
A vállalkozásnál egyébként is úgy vélik, követni kell a trendeket, s miközben próbálnak egyediek maradni, figyelik a svájci, belga, francia piacot, követnek külföldi csokoládékészítőket az interneten. Friss ízkombinációkat kreálnak, mint például a citromfüves trüffel, fehércsokoládés burokban – egyébként e bonbonnal két éve az International Chocolate Awards versenyen is bronzérmet szereztek.
Hogy milyen termékekkel jelennek meg a piacon, azért sem mindegy, mert Demeterék tíz embernek adnak munkát, azaz, ha úgy tetszik, tíz családért felelnek. Ezért folyamatosan kóstolgatják a csokoládémintákat, közösségi oldalaikon kommunikálnak a vásárlóikkal, és persze figyelik, mi fogy leginkább webshopjukban. – Előfordult, hogy az egyik sikeres karácsonyi termékünket, később sem vettük ki a kínálatból, mert annyira megkedvelték a vásárlók – mesél egy érdekességet Demeter Zoltán.
Hozzáteszi: nem volt meglepő a vásárlók ragaszkodása, hiszen a karácsony a legszebb ünnep, amikor minden a szeretetről szól, a meghitt ünnepre emlékeztető ízeket pedig a hétköznapok rohanása közben is szívesen fogyasztják az emberek. Ilyenkor leülnek a család nappalijában, lelassítanak kicsit, és töltekeznek, miközben törnek egy darabot a Demeter Chocolate mákos-diós-meggyes fehércsokoládéjából.
Egészségügytől a bonbonokig
Demeter Zsuzsa valaha az egészségügyben dolgozott, férje, Zoltán már közel harminc éve cukrász. A szocializmus évtizedeiben néhány ipari tömegterméket leszámítva gyakorlatilag eltűntek a (minőségi) bonbonok az üzletekből. A rendszerváltás után egy darabig még az olcsó csokoládékat vásárolták az emberek, ám a kétezres években, de különösen a gazdasági válságot követően mind inkább keresni kezdték a prémium minőségű, kézzel készített csokoládékat.
A házaspár húsz éve járt egy édességipari kiállításon, akkor döntötték el, hogy bonbonkészítéssel fognak foglalkozni. Ami akkoriban nem számított egyszerűnek, Magyarországon ugyanis nem, vagy csak nehezen lehetett hozzájutni a szükséges gépekhez, formákhoz. Utóbbiakat például egy ismerősük szerezte be számukra Németországból. Kezdetben konyakos meggyet gyártottak. Demeterék nyolc éve, az első Édes Napokon látták meg a lehetőséget a kézműves bonbonok készítésében, azóta ez a manufaktúra fő profilja.