Küzdöttek a kiállítók az idei tematikával
Az idei Gourmet Fesztivál mottója a „Női energiák” volt. Az étlapokat látva és számos kiállítót megkérdezve egyértelműen ez volt az eddigi legtöbb fejtörést okozó tematika. Túl megfoghatatlan, ami persze nyithat korlátlan teret a kreativitásnak, de gasztronómiai szempontból támpontot, illetve „mérhető eredménnyel” megugorható szakmai kihívást nem tudott adni a legtöbb kiállítónak – ellentétben például mondjuk a rakott krumpli tematikával.
Szakmai és üzleti vonalon egyre több nőt látunk vezető pozícióban a gasztronómiában is, az arány évről évre egyre kiegyensúlyozottabb anélkül is, hogy ezt egy rendezvény tematikájában kiemelnénk. Mindenki tudott kapcsolódni a szlogenhez, hiszen mindenkinek van női energiával átitatott gasztronómiai ősélménye (akár a szeretett nagymama legfinomabb receptje), de ennek megjelenítése – néhány nagyon frappáns meglepetéstől eltekintve – összességében küzdelmesnek bizonyult, sok esetben a női munkaerőket kérdezve is azt érzékeltük, hogy indokolatlan a női asszociáció kiemelése egy-egy étel kapcsán.
Jahni László, a Kistücsök séfje
Akadt azonban néhány étterem, akik a szabadjára engedett kreativitás és némi humor lehetőségét könnyedén kiaknázták. A Kistücsök Food & Room standjánál Csapody Balázs tulajdonos a hétköznapi munka során működő női energiákat mutatta meg: a fogások közül egy a felesége, egy a húga, egy a reggeliztető vezető receptje.
Szikra Gabriella, A Konyhám Stúdió 365 séfje
A Konyhám Stúdió 365 séfje, Szikra Gabriella széles mosollyal mesélte, mit jelent számára a női energia: „Azt szokták mondani, hogy a nők energikusabbak. Szerintem is, de csak azért, mert túl sok mindent akarnak egyszerre és ehhez muszáj rengeteg energiát mozgósítani”. Az Opusz Terem különleges kávéval készült: olyan perui ültetvényről származik, amelynek nők a tulajdonosai, ami nem túl gyakori (vagy legalábbis hozzánk kevés hasonló információ jutott el).
Szines alapanyagok egy kis osztrigával
A Balagan a női energiákat egészen érdekes oldalról közelítette meg: afrodiziákum alapanyagok kerültek a fogásaik közé, mint például az osztriga. Az ételek színében is megjelenik a női energia, ezért érkeztek céklás humusszal, vagy tettek savanyított lilahagymát a bárányköftébe, a ceviche pedig vörös tonhalból készült.
A Balagan céklás humusza
„A női energiát több nézőpontból közelítettük meg: mivel a konyha általában nem a nők világa (kivéve, ha pastry séfekről beszélünk), megkértük a nálunk dolgozó hölgyeket, hogy minél több részfeladatban vegyenek részt. Laki Rebeka állította össze azt a hét, extravagáns koktélból álló listát, amit kifejezetten a fesztiválra hoztunk. Vannak benne nőies, lágy elemek, amivel előcsalogatjuk a női energiákat: piros a koktél színe, egy másik édes, és van olyan koktél is, amit a nők szeretnek inkább. Emellé kínálunk habzó sort is, hiszen a hölgyek szeretik társasági eseményeken egy pohár proseccóval, pezsgővel átvészelni az éjszakát” – tudtuk meg Kozma Fruzsina marketing menedzsertől. A menüsor kialakításában Gallai Kata is részt vett, a pisztáciás baklavát alkotta meg, Buli Viktória pedig a felszolgálókat képviselte az eseményen.
A Balagan csapata
Az Opium Restaurant & Bar túlnyomó részt tenger gyümölcseivel érkezett, mert mint az egyik tulajdonos, Luu Anh Tuan fogalmazott, „a tenger maga a nő, és minden tengeri étel hordozza a női energiát”.
Luu Anh Tuan, az Opium egyik tulajdonosa
A női energia az étterem hétköznapjai során is fontos: a séf elmondása szerint zöldséggel és fűszernövényekkel való munkát csak a nőkre szeret bízni, mivel a nők sokkal jobban bánnak a növényekkel a konyhán.
„Mi a baj? Semmi!”
A női energia szlogent szerintünk az indiai konyha képviselője, a Bombay étterem vette a legkomolyabban: fogásait a hindu hitvilág istennői inspirálták. Külön örömmel töltött el bennünket a pult szélén álló részletes magyarázat. Vallási-kulturális hagyományaiknak köszönhetően a női energia sokkal könnyebben kézzel foghatóvá vált a tányéron, az istennők rövid bemutatása pedig szellemi táplálékkal is szolgált a mesés ízek mellé.
A Bombay istennői és ételei
Rácz Lilla a „pezsgő” női energiákkal volt jelen a fesztiválon. A csodálatos ízvilágú pezsgőit körülzáró palack gyönyörű virágos címkével hívta fel magára a figyelmet. A pezsgőkészítés során megjelenő női energia az ő türelme és nyugodtsága. Hisz abban, hogy nem kell minden gyártásközi folyamatot ellenőrizni és dokumentálni, néha igenis el kell engedni és időt adni a pezsgőnek, hogy kiforrja magát. A hozzáállásban számunkra az anyai-női energia is megjelent, hiszen a nevelés is erről szól: a szükséges tudatos irányítás mellett elég szabadságot adni ahhoz, hogy az egyéniség megmutatkozzon. (Olvasóink Rácz Lilla további gondolatait is megismerhetik, rövidesen hosszabb interjút közlünk a borász hölggyel.)
Rácz Lilla
A Sug’Art by Juhos Joci pultjában szebbnél szebb sütemények várták az édesszájúakat. Náluk a női energia, azaz Joci felesége hozza az ízkombinációk ötletét, amit aztán a férfi energia megvalósít. A sütik névválasztása pedig vitán felül a legkreatívabbra sikerült. A „Mi a baj? Semmi!” név láttán dőltünk a nevetéstől – látszik, hogy itt valaki tényleg találkozott már a női energiák minden oldalával.Hasonlóan gondolkodott a szókimondásáról ismert Bíró Lajos is, a Buja Disznó(k) séfje. Már az étterem elnevezése és emblémája is sejttette, hogy a legendás séf ezt a vonalat követi majd, és aki erre számított, nem csalódott. A „Feleségem bizarr melegszendvicse” csak a kezdetet jelentette, akkor kacagtunk fel igazán, amikor a „Buja barátnőm hortobágyi palacsinta” elnevezéssel szemebsültünk.
…mert a nők édesek
A gyöngyösi Bori Mami koncepciója egyszerre bátor, zseniális és talán egy picit pimasz is – mi imádtuk, így kell megugrani a legnehezebb témaválasztást is: KATTINTSON a videóra! (Az étterem rajongóinak érdemes oldalunk híreit figyelemmel kísérni, ugyanis a vendéglátóhely tulajdonosával, Sándor Bélával hamarosan terjedelmesebb beszélgetést is közlünk.) Szívünket balzsamozta Majoros Zsolt, A Parisi Passage étterem séfjének véleménye, helyettünk beszéljen inkább ő – KATTINTSON IDE!
A Bori Mami álomdesszertje: Cseresznye, dohánykávé mousse, citrusos ganache, csokoladés crumble
A tajvani konyhát preferáló 101 BISTRO is több irányból igyekezett megközelíteni a témát. Egyrészt hangsúlyozni kívánták a női munkaerőt, a női vezetőket, hiszen az éttermekben a munkavállalók nagyjából fele hölgy, illetve a tulajdonosi kör többi étterméből (101 TIGRIS és 101 NEO) is hoztak egy-egy ételt, amelyek olyan komplexek, mint a nők. „Desszerttel is készültünk, mert a nők édesek, a málnás mooncake-künk színe is rózsaszín” – mutatta standjukon Vass Rózsa Johanna, cégvezető.
Vass Rózsa Johanna, a 101 BISTRO cégvezetője
Manapság trenddé vált, hogy szétválasztunk, szembeállítunk, sőt, nyíltan vagy burkoltan versenyeztetünk olyan minőségeket és fogalmakat, amelyek összefonódva tudnák a legnagyobb értéket teremteni. Az elmúlt három év tematikájából – örökség, új generáció és női energiák – kiindulva a következő évben a férfi energiák tematikának kellene következnie.
Ahogy az örökség és az új generáció nem ellentétek, hiszen egymással együttműködve adják a legcsodásabb végeredményt, úgy véleményünk szerint a férfi és női energiák közül is kontraproduktív lenne csak az egyiket kiemelni. Nagy örömünkre szolgált, hogy sok séfnél köszönt vissza az a nézőpont, hogy a férfi-női együttműködésből érkeznek a legnagyobb inspirációk, a közönségkedvenc fogások. Reméljük, hogy sok lenyűgöző étel születik a jövőben is ebből a szemléletből.