Nassolva küzdöttünk a szorongással

Többet főztek a családok a koronavírus-járvány miatti korlátozások idején – derült ki a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének kutatásaiból. Ugyanakkor a gyermekek többet nassoltak a korábban megszokottnál, így nem meglepő, ha az ifjak 40, a felnőttek 25 százalékának nőtt a testsúlya a karantén alatt. Az átlagos súlygyarapodás egy kilogrammra tehető.

 

A témában végzett kutatások szerint számos változást hoztak az életmód, azon belül is a táplálkozás területén a koronavírus miatt elrendelt korlátozások – közölte portálunk érdeklődésére Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) elnöke. A megváltozott szokások között pozitív és negatív módosulások egyaránt előfordulnak.szucs zsuzsanna 01 A szakember szerint pozitívumnak tekinthető, hogy nagyobb figyelem jutott az otthon elkészült ételekre, a menü összeállítására, többet is főztek a családok a magunk mögött hagyott időszakban. Ha pedig otthon főzünk, lehetőségünk nyílik arra, hogy kis tudatossággal csökkentsük a só-, zsír- és cukorfogyasztásunkat. Szintén jó hír, hogy megnőtt a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása, amelyeknek számos más kedvező egészséghatáson túl az immunrendszer támogatásában is fontos szerepük van.

A MDOSZ Facebook-oldalán azt tapasztalta, hogy megnőtt az érdeklődés az új receptek kipróbálása, illetve egyes alapanyagok megismerése iránt, ami utalhat arra, hogy többen arra fordították többletidejüket a helyesebb étkezés vagy életvitel tanulmányozására, gyakorlására.

mdosz 03

A negatívumok közt említhető, hogy a gyermekek a digitális oktatással összefüggésben – többet nassoltak otthon, ami ugyanakkor a felnőttek körében végzett felmérésekben kevésbé volt tetten érhető. Nagymértékben csökkent a fizikai aktivitás, amit részben a megnövekedett képernyő előtt töltött idő magyaráz.

mdosz 01

Az elfogyasztott ételadagok nem csökkentek. Ez lehet az egyik oka annak, hogy a gyermekek 40, a felnőttek 25 százalékának saját bevallása szerint nőtt a testsúlya a karantén alatt. – Az átlagos súlygyarapodás egy kilogrammra tehető, ami nem tűnik soknak, de ha figyelembe vesszük, hogy a szigorú korlátozások csak néhány hónapig tartottak, akkor mindenképpen aggasztó – figyelmeztetett Szűcs Zsuzsanna.

Mindez azért jelent nagy problémát, mert a túlsúly és az elhízás a felnőttek 65, míg a gyermekek 20-25 százalékát érinti Magyarországon, értelemszerűen nem tesznek jót azok az élethelyzetek, amelyek ezt az arányt tovább rontják tette hozzá az elnök. A túlsúly nem csak esztétikai probléma, de növeli a keringési betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség, egyes daganatok, valamint az ízületi betegségek előfordulási gyakoriságát.

mdosz 02

A témában végzett karanténfelmérések alapján általánosságban elmondható, hogy a stressz összefüggésbe hozható a könnyen hozzáférhető (például a gyorséttermi) és ízletes (többek között a magas zsírtartalmú nassolni valók, csokoládé) gyakoribb fogyasztásával. Ez a jelenség nem csak felnőtteknél, de már 8-9 éves gyermekeknél is megfigyelhető.

Felnőtteknél kimutatták, hogy a stressz által kiváltott, vagy érzelmi evés egy automatikus folyamat, amelynek során a negatív érzelmek vezetnek túlfogyasztáshoz valódi éhségérzet nélkül. A bizonyítékok azt is sugallják, hogy a folyamat hátterében hormonális mechanizmusok is állnak, magyarázta Szűcs Zsuzsanna. A stressz hatására ugyanis megnő a szervezetben a glükokortikoid- és inzulinszint, ami evéshez vezet, ami csökkenti a stresszt, így szinte automatikusan összekapcsolódik az étkezés a stressz csökkenésével, egyfajta „jó érzés” kialakulásával.

mdosz 05

Ezáltal a „stresszevők” az egészségtelen snackkel megtanulják „kezelni” a stresszt, ami enyhíti a stresszes helyzetek által generált negatív érzelmeiket. A kutatók szerint a folyamat, az időről időre megerősített társulások automatikus szokásokká válnak – kevés tudatos észleléssel és kontrollal. Könnyen elképzelhető, hogy az ismeretlen vírus és betegség okozta félelem, mit válthatott ki sok emberben.

Szűcs Zsuzsanna azt tanácsolja, hogy a korlátozások megszüntetése után is érdemes megőrizni az otthoni főzés jó szokását, ugyanakkor figyelmeztet is: nagyon nem mindegy, mit és hogyan főzünk. A táplálkozási felmérések szerint ugyanis ebben volna még hová fejlődnünk, többek között a zsír- és a sófogyasztás csökkentésével. Ehhez próbálnak ötleteket, recepteket adni, például az okostanyer.hu oldalukon.

 

Fotó: MDOSZ, Pixabay, Wikipedia, Pxhere, Fshoq, State od Reform

 

Nyomtatás E-mail

Copyright PuzzleMedia 2017