A törzsvásárlók nem mondtak le a kávéjukról

A koronavírus-járvány alatt sem mondtak le a magyarok kedvenc kávés italukról – derült ki körképünkből. Lényegében ez a kedvező hozzáállás tartott életben számos kávézót. Ám az elvitelre készített kávé és reggeli ellenére a járvány miatt elrendelt korlátozások a legtöbb céget teljesen lenullázták. Akadt olyan vállalkozás, ahol kérdésünkre elárulták: 90 százalékos a veszteségük az utolsó békeévhez képest.

 

A korlátozások miatt a vásárlói igények a termékek tekintetében annyiban változtak, hogy azokat részesítik előnyben kávézónkban, amelyeket elvitelre magukkal tudnak vinni. Az, hogy a termék olcsóbb vagy drágább, nálunk nem mérvadó – mondta portálunknak Ujpál István a Pompeii Latte Art kávézók tulajdonosa arra a kérdésünkre, hogy a korlátozások miatt változtak-e a vásárlói igények. A Pompeiiben – mint a valamire való kávézók mindegyikében – kizárólag minőségi, szemes, helyben darált kávéból készül minden ital, ezeket jelenleg elviteles pohárban vásárolják a vendégek. Talán amire jobban figyelnek, az az újrahasznosított pohár, vagy a cserélhető Cupler pohár, hogy ezzel is védjék környezetet.

kv körkep 05 pp

– Nehéz erre a kérdésre releváns választ adni, mivel a helyben fogyasztás és a minőségi kávézás – szerintem – elválaszthatatlan egymástól. A kávézónk forgalma folyamatosan csökkent, a „jó” kávéra van igény, ezt láttuk, ebben talán nem változott semmi – reagált felvetésünkre Horváth Attila a VII. kerületi Blue Bird pörkölőmestere.

kv körkep 03 bb

A pécsi Coffee Rokusch tapasztalatai szerint változtak a vásárlói szokások a járvány alatt, azonban ez nem a betérő vendégek fogyasztási szokásain látszik meg, hanem a számukban. – A megszokott minőséget keresik a vendégek, amit elviteles formában tudtunk biztosítani számukra. Ennek az árával tisztában vannak, és nem érezhető elégedetlenség a jelenlegi árainkkal kapcsolatban, ami egy-két tételben picit emelkedett a beszállítói árakkal egyenes arányosságban – reagált Gáspár Viktor a kávézó üzletvezetője. Hozzátette ugyanakkor, nem mondaná, hogy sokkal több áru fogyna egyes termékekből, mint a korlátozások előtt.

kv körkep 01 rokusch

Hogy lehetett a korlátozások alatt némiképp talpon maradni? Kiszállítással? A termékpaletta bővítésével? A Blue Bird nem kezdett kiszállítással foglalkozni. Nem igazán voltak ugyanis biztosak abban, miként tudnák megoldani, hogy egy jó dupla presszó úgy érkezzen meg a vásárlóhoz, hogy az még élvezhető legyen. – Az elvitel sajnos nem tett jót a kávé szerelmeseinek – szögezte le Horváth Attila.

Hasonló véleményt fogalmaztak a pécsiek is. A Rokusch szintén csak elvitelre működött a lezárások idején, kiszállításra nem volt lehetőségük, és nem is szerették volna megvalósítani. Véleményük szerint ugyanis a futárral kiérkező kávé már nem ugyanolyan minőségű, mint amit a kávézóban frissen elkészítve kínálhatnak. Ettől függetlenül új vendéget, mi több, törzsvendéget szereztek már a pandémia kezdete óta, olyanokat, akik korábban soha nem ültek még be hozzájuk. – Ez azonban csak a véletlen műve, ha nem állna fenn ez a helyzet akkor is előbb-utóbb jött volna hozzánk – tette hozzá tréfásan Gáspár Viktor.

kv körkep 07 rokusch

A Pompeiinél még nem tudják pontosan, hogy az elvitel vagy a kiszállítás lehetősége vonzott-e új vásárlói kört, mivel csupán erre van jelenleg lehetőségük. A kezdeti ijedtséget követően szerencsére a vendégek látták, hogy kedvenc kávéjukat ugyanolyan minőségben tudják elfogyasztani elviteles pohárban is, így sokan visszatértek hozzájuk. Ezért sem volt igazán opció, hogy bezárnak, így a vendégek tudták, hogy kitartanak, és ott lesznek e nehéz időszakban is.

kv körkep 04 pp

– Az elvitel/kiszállítás új vásárlókat nem igazán vonzott, a törzsközönségünk egy részének adott lehetőséget arra, hogy segítsen bennünket – osztotta meg velünk Bajkó Péter vállalkozó három egységük, a Szimply, a Horizont és a Kontakt tapasztalatait. A Szimplynél kis mértékben tudtak új vevőkre szert tenni, egy teljesen új termék debütálásával; a getlunchbox más közönséget céloz meg, mint a törzsvendégek köre.

kv körkep 08 kontakt

S ha már szóba került a reggeli, mi a helyzet a kávén túli világgal? A Pompeiinél a sütemények eladása nagyon visszaesett, árulta el Ujpál István, amit az elviteles kávék fogyasztása pótolt némiképp. A Blue Birdnél szintén kizárólag a kávéértékesítés maradt valamennyire szinten. A szemes kávé iránti keresletben érdekes hullámzást éltek meg, ami talán az általános Covid-kedvvel van összefüggésben.

kv körkep 02 bb

Kérdés az is, hogy a vásárlók kipróbáltak-e ebben a sosem látott helyzetben új termékeket, vagy megmaradtak a bevált italoknál, ételeknél? – Kávézónkban (a Kontakt – a szerk.) több szemes kávé fogy, mint korábban, de ez részben annak is köszönhető, hogy tavaly indult saját pörkölésű kávénk ktrlcoffee – mondta Bajkó Péter. A reggelizőkben azonban nem történt különösebb változás, tette hozzá. A Pompeii tapasztalata alapján az olasz kávék minden formában arattak, nem meglepő, a kávézóban korábban is leginkább ezeket fogyasztották. A korábban gyakran vásárolt teák, forró csokoládé kereslete azonban nagyon visszaesett, szinte a nullával egyenlő.

kv körkep 06 kontakt

A Blue Bird esetében továbbra is a szemes kávéért mennek a legtöbben. Szerencséjükre sokan ragaszkodnak a minőséghez és a megszokott, mégis változatos kávékhoz, közölte Horváth Attila. – A három leginkább keresett termék jelenleg a szezonális limonádéink, kávé italaink illetve zacskós kávéink. Ezek nem változtak az eddigi igényekhez képest – árulta el a pécsi Gáspár Viktor.

kv körkep 10 pp

Ezek után talán nem meglepő, ha a kávézók épphogy túlélték a koronavírusjárvány okozta korlátozásokat. A járvány miatt a Pompeii számításai szerint 40-60 százalékos kiesést eredményezett eddig a cégnek. A Blue Birdnél még drasztikusabb a helyzet, Horváth Attila tájékoztatása szerint több, mint 90 százalékos volt a forgalomkiesés. A Kontakt-Szimply-Horizont triónak harminc százalékra esett vissza az éves forgalma 2019-hez képest, itt összesen több mint 100 millió forint kiesésről beszélhetünk. Ebben némiképp közrejátszik az is, hogy alapvetően a 2020-as újranyitás óta alacsonyabb árakkal kénytelenek dolgozni, mint eddig.

kv körkep 09 kontakt

A Rokusch esetében a korlátozások kezdete óta átlagosan a havi forgalmuk 60 százalékától estek el. Ezt nagyon nehéz lesz pótolni még akkor is, ha hamarosan újranyithatnak (a kormány tájékoztatása szerint ez 4 millió beoltottnál következik be, de csak védettségi igazolvánnyal lehet beülni a vendéglátó egységekbe, aki ezzel nem rendelkezik, azoknak marad a terasz, ott ahol van – a szerk.).

 

Fotó: Kontakt, Pompeii, Rokusch, Gourmet Riporter

 

Nyomtatás E-mail

Copyright PuzzleMedia 2017