Street food és beach-hangulat a Duna partján
Ismer olyan vendéglátóhelyet, ahol minőségi alapanyagokból kiváló fogásokat és bisztróételeket kínálnak? Esetleg olyat, ahol ügyelve a vendégek ételintoleranciájára pazar „mentes” monodesszerteket készítenek? Netán szívesen kiülne egy hangulatos teraszra, ahol dunai szellő simogatja, és beach-hangulat várja? A Yellow Bistro & Barban mindezt egy helyen találja meg, és az átélt élmények sorát még kiegészítheti ízletes koktélok fogyasztásával is. A bisztró szolgáltatásait Borsi Sándor séf és Nagy Zoltán üzletvezető kalauzolásával ismerhettük meg.
A frissen megújult Danubius Hotels Heliában több vendéglátó egység is működik. A szállóvendégeket – félpanzióval – kiszolgáló Episode étterem, a poolbár, valamint a Yellow Bistro & Bar, utóbbi kávézót is magában foglal. Bár ugyanaz a konyhai csapat szolgál ki minden egységet, a pozicionálás teljesen eltérő. Hogy nem akármilyen szállodáról és konyháról van szó, amely képes a legmagasabb igényeket is kielégetni, arra példa, hogy a Budapesten rendezett sporteseményeken résztvevő sportolók is gyakran élvezik a szálloda vendégszeretetét.
A Yellow Bistro nem a hagyományos értelemben vett bisztró. Ami azonnal szembeötlő, az az enteriőrben domináns napsárga arculat, valamint az élénk színű bútorok, amelyek nyitottságot és játékosságot adnak a térnek. Különleges a Yellow azért is, mert egyszerre kávézó, és cukrászda, továbbá tartozik hozzá egy hangulatos, Dunára néző terasz is. Vagyis kiszolgálja a szálloda vendégeit, a wellness-világ látogatóit, a konferenciákra, tárgyalásokra érkezőket, és az érdeklődő budapesti közönséget egyaránt. A kínálatában megtalálhatók a hagyományos éttermi-szállodai (mangalicapofa-paprikás, rántott csirkecomb, gulyás- és húsleves), az úgynevezett comfort- (spagetti tenger gyümölcseivel, lazac és bélszín steak) és bisztróételek egyaránt.
Nagy Zoltán étteremvezető szerint a vendégek utazási attitűdjei globálisan megváltoztak. Az utazási időtartam lecsökkenése, és az „élménybegyűjtés” felgyorsulása azt eredményezte, hogy a vendégek egyre kevésbé igényelték a slow food-élményt. Mindez azt eredményezte, hogy a szállodák – alkalmazkodva az új fogyasztói szokásokhoz – változtattak gasztronómiai kínálatukon.
Mindemellett a Yellow Bistro & Bar street food-kínálata, a dunai terasz egyfajta beach-hangulatot árasztó lazasága, természetközelisége, nagyon jól harmonizál a helyi benyomásokat, „local feelinget” kereső élménytrendekkel. A Margitszigettel szemben található árnyas, parkos terasz egyre több vendéget csalogat nyáron, különleges vízparti hangulatával, könnyedségével. Esti futás vagy biciklizés után tökéletes hely egy limonádéra a folyadékpótlás és a pihenés jegyében, de jellemző a környékbeli családok, baráti társaságok látogatása is, akik pár perc sétával parkos, fás környezetben találják magukat, rögtön kiszakadva a városi nyüzsgésből. Fontos, hogy kutyákat is örömmel fogadunk, foglalja össze Nagy Zoltán a terasz előnyeit.
Borsi Sándor és Nagy Zoltán (b-j)
„Az elmúlt három év tapasztalata alapján leszögezhető, hogy az ötlet remekül bevált, a terasz nagyon sok embert vonz” – szögezi le Borsi Sándor séf. Megemlíti a teraszon álló food truckot is, amely egyben jelképe is az itt átélhető fesztelen hangulatnak. A kocsival vállalnak kitelepüléseket a szállodalánc vidéki házaiban, illetve fesztiválokon egyaránt. (Terveik között szerepel, hogy idén a nyári szezon után is nyitva tartják a teraszt, adventi időszakban sült gesztenyével, forralt borral, pogácsával várják a vendégeket.)
A street food elemek mellett, a Duna közelsége miatt a menüben megjelentek halas fogások, mint a fish and chips, a nyári teraszon a grilltál és a különböző halakat tartalmazó tál. Természetesen, frissen sütik a lángost, ahogy a kézműves hamburgerek is állandó ételnek számítanak. Mára ezek az ételek egyfajta signature komponenssé váltak, szezonalitástól függetlenül. A séf leszögezi azt is: manapság elképzelhetetlen, hogy egy közepes vagy nagy befogadóképességű étteremben ne legyen kézműves hamburger, annyira igénylik a vendégek. „Nem túlzok, ha azt mondom, az egyik legkeresettebb fogás, a gulyásból adunk csak el többet” – hangsúlyozza Borsi Sándor.
A turisztikában kevésbé járatos olvasó számára mindez talán meglepő, hiszen a szállodai éttermeket korábban a jó szerviz, a magas szintű vendégélmény biztosítása jellemezte, ahol abrosz, textilszalvéta, megterített asztal várta a vendéget. A felgyorsult világ utazója minderre a legtöbb esetben már nem tart igényt. A minőség fontos számára, a törődést azonban másként várja el. „Ezzel együtt a szakemberképzést továbbra is kulcsfontosságúnak tartom, az alkalmazottakat folyamatosan tréningezni, edukálni kell, annak érdekében, hogy a pozitív vendégélmény fentartható legyen a jövőben is” – vélekedik Nagy Zoltán.
Az említett megváltozott utazási szokások hatással vannak a gasztronómia egészére, így például a vendégek könnyen átlátható, a gyors választás lehetőségét biztosító étlapot igényelnek. Itt az étlap is közérthető, könnyen áttekinthető. Szerencsére a külföldi vendégek nem csupán egyszer étkeznek a Yellow Bistróban, az étkezések során pedig keresik a magyar konyha specialitásait.
A legtöbben kipróbálják a gulyást, ami mellé az étterem vezetése mindig igyekszik néhány tradicionális fogást (kissé modernizált köntösben) is tálalni. Például: ha paprikás csirkét készítenek, már nem csirkecombot használnak hozzá, hanem csirkemellet szuvidálnak, tejfölhabbal kínálják, így a vendégek is nyitottabbak az étel megízlelésére. „Meg kell találni azokat a hagyományos magyar ételeket, amelyeket szívesen megkóstolnának” – érzékelteti a feladatot Borsi Sándor.
Vendégeik általában nyitottak arra, hogy helyi ízeket kóstoljanak és ezt segítik egyes jó minőségű, magyar alapanyagok ismertté válása. Ilyen trend például a mangalica ismertségének növekedése. A minőségi sertéshús nagyszerűen jól és változatosan elkészíthető alapanyag, ezért a séf szinte mindig tart a kínálatban mangalicából készülő fogást. Nagy közönségkedvenc a barna sörrel készített mangalicapofa szezonális gyökérzöldségekkel, zalai dödöllével. Nagy Zoltán kitér arra is: hétről hétre követik a fogyási statisztikát, amit összegeznek és az eredményeket figyelembe veszik az étlapváltásnál. Így fordulhat elő, hogy a sztenderd kínlati elemek mellett szerepeltetnek az étlapon visszatérő ételeket is. Borsi Sándor a gondolatmenethez csatlakozva elmondja, hogy évente két alkalommal vált a bisztró étlapot, ami mellett évi 5–6 alkalommal cserélt séfajánlat is elérhető, reagálva a szezonalitásra. A séfajánlat lehetőséget biztosít különböző ételek tesztelésére. Ha sikeres, átemelik az étlapra. A zöldborsóleves daragaluskával futott be ilyen karriert a közelmúltban.
Gondolnak a vegetáriánusokra, valamint a különböző ételintoleranciával élőkre is, akik érthetően szintén ízletes ételeket szeretnének fogyasztani. Például: visszatérve a street food vonalhoz, megtalálható a kínálatban vegetáriánus hamburger, az úgynevezett Umami burger, amelyben a „húspogácsa” zöldségekből készül, az umami ízt pedig gomba garantálja. Az umami elnevezés (az ötödik íz) egyben arra is utal: az étel esetében a vendég a megszokottól eltérőt várhat.A Yellow Bistro & Bar jelenlegi vendégkörét fele-fele arányban alkotják a külföldi és a hazai utazók.
A külföldiek leginkább hétköznap látogatnak a városba, míg a hétvégéken a belföldi turistákkal telik meg a ház. Ezért úgy kellett kialakítani az étlapot, hogy mindkét célcsoport találjon az igényeinek megfelelő étleket. Ugyanakkor Borsi Sándor nem titkolja: szeretnének még inkább nyitni a budapesti, azon belül a kerületi vendégek irányába is, noha a budapestiek kicsit – még – ódzkodnak a szállodai étkezéstől. „Attól tartanak, hogy egy szállodai étterem túl előkelő, pedig a Yellow Bistro & Bar egy közvetlen, egyedi hangulatú hely. Hogy a fesztelen, könnyed stílusunkat megmutassuk az utca emberének, megnyitottuk a food truckot a teraszon, ami közérthetőbb a vendégeknek, úgy tapasztaljuk, kedvelik” – mondja a séf.
Nagy Zoltán annyit fűz hozzá, hogy némileg kedvezőbb helyzetben vannak a többi szállodai étteremnél, mert a Helia Spa & Fitness Center szolgáltatásait nagyon sok fővárosi veszi igénybe, a törzsközönség jelentős része betér a kávézóba vagy az étterembe. Közéjük tartozott a legendás vízilabdázó, Csapó Gábor „Dudi” (1950–2022) is, aki éveken át kártyázott barátaival a bisztróban esténként.
A Yellow Bistro & Bar ékköveként említjük a kávézó vitrinjét, amelyben csodálatos desszertek sorakoznak. A kávézót egyfelől Danubius Hotels központi cukrászcsapata látja el, Rezneki Zoltán vezetésével, részben pedig a helyi cukrászcsapat. Havonta akár 1000 süteményt is értékesítenek, ami szállodai viszonylatban remek eredménynek számít. A vendégigényekre reagálva a desszertek között „mentes” sütemények is találhatók. Az édességek negyven százaléka valamilyen alternatív étkezési igényre reagál. Kapható cukor- és laktózmentes, valamint hozzáadott glutént nem tartalmazó finomság, és akad olyan desszert, amely minden felsorolt szempontnak megfelel. A szálloda „well being” szemlélete alakítja a desszertkínálatot is, ugyancsak reagálva a mai vendégigényekre.
A finom falatok ma már szinte elképzelhetetlenek jó borok, spiritek nélkül. A Yellow Bistro & Bar itallapjának kialakítása során ügyeltek arra, tudjuk meg, hogy az alapfajták szerepeljenek a kínálatban. A megváltozott fogyasztási szokások e területen is érzékelhetők, a rozéhullám lecsengőben van, mondja Nagy Zoltán. A vendégek a könnyen érthető és fogyasztható, gyümölcsös fehérborokat keresik. Ezek közé tartozik az új-zélandi Matua fenséges sauvignon blanc-ja, amely igen közkedveltté vált az utóbbi időben. Természetesen a magyar borividékek és fajták, valamint népszerű koktélok is megjelennek az itallapon.
A Yellow Bistro & Barban a vendégeknek nincs lehetetlen! A konyha és a bár is elkészít minden egyedi kívánságot, eddig még nem volt példa rá, hogy a ház ne tudta volna teljesíteni valakinek a vágyát. Érdekes, de a vendégek általában nem különleges, hanem egyszerűbb ételeket kérnek, leginkább a gyermekek kívánságát teljesítve. Olyanra is akadt példa, hogy egy család több hetet töltött el a szállodában, és az ételintoleranciával küzdő gyermeküknek külön főztek minden egyes nap.
Az is gyakran fordul elő, hogy a vendégek egész tortát rendelnek.A tervekkel kapcsolatban Papdi László a Danubius Hotels F&B igazgatója megemlíti: a minőséget minden körülmények között tartja a cég, ezért a főbb beszállítók mellett megkezdték egy prémium beszállítói kör kiépítését is, amelynek tagjai kötelező jellegűen magyar termelők. A fenntarthatóság és a pazarlásmentesség ugyancsak mind fontosabb szempont a konyha működésénél. Erről a cég márciusban győzte meg a sajtó képviselőit egy demonstratív sajtótájékoztatón.
A látottak alapján azt mondhatjuk, hogy a Yellow Bistro & Bar összességében olyan étterem, ahová nyáron is érdemes ellátogatni, mert utazás nélkül garantálja a városból kiszakadás élményét. Könnyed, a vendégek jóllétére szabott stílusa, a terasz és a food truck lazasága a minőségi vendéglátással kombinálva igazán maradandó élményt nyújt a gasztronómiai örömöket kereső budapestieknek is.
Fotó: Yellow Bistro; GR