Meghozta eredményét az edukáció
Szaloncukor nélkül a magyaroknak nincs karácsony. Az egykor fondant-ból készült ünnepi cukorka igazi hungarikum, amelyért a vásárlók hajlandók mind többet áldozni. A magyar vevők egyre inkább a magas minőségű szaloncukrokat keresik, és ha tehetik, kerülik az olcsó, kis élvezeti értékű, bevonómasszás termékeket.
Az adventi időszakban egyértelműen a szaloncukrot vásárolják a legtöbben. Magyarországon ennek nagyon nagy hagyománya van – vélekedett Szécsényi Judit, a Mondelez Hungária és Győri Keksz szezonális termékek és pralinék (Magyarország, Csehország és Szlovákia) márkamenedzsere. A Milka termékeket is gyártó vállalat – amely a szaloncukrok piacát vezeti – munkatársa hozzátette: a vásárlók a minőség felé orientálódnak, sokan prémium termékeket vásárolnak, egyre inkább kerülik a bevonómassza jellegű termékeket.
E kedvező változásban az iparági erőfeszítéseknek és a Magyar Édességgyártók Szövetségének is komoly szerepe van, állapította meg Szécsényi Judit. – Az évekig tartó edukáció és a vásárlóerő növekedése meghozta az eredményét, a fogyasztók ma már egyértelműen a valódi kakaót tartalmazó, minőségi termékeket választják, és fokozatosan kiszorultak a bevonómasszás termékek a polcokról – hangsúlyozta Szécsényi Judit.
Karácsonykor nem törődünk a kilókkal, ezt saját tapasztalatból tudjuk mindannyian, a cég azonban rögzítette is a tényt: a Milkát fogyasztókra a szezonális termékek esetében nem jellemző a környezet- és az egészségtudatosság. Mi több, a plusz kilókért még áldozni is hajlandók vagyunk: a cég szerint a piaci adatok azt mutatják, hogy a karácsonyi szezon kétszámjegyű növekedésben van, amellett, hogy növekszik a fogyasztók vásárlóereje is.
Hogy még inkább növekedjen az édes csábítás, a Milka idén több újdonsággal is jelentkezett. Háromféle kedves plüssfigurával, amelyek doboza édességéket rejt, egy új ízesítésű Mikulással, ami belsejében ropogós karamelldarabokat rejt, továbbá egy hóember alakú adventi naptárral kedveskednek a vásárlóknak.
A szaloncukor, mint igazi hagyományos termék, minden mást felülmúl. A terméket minden család megvásárolja, hogy felfüggeszthesse a fenyőfára, vagy éppen alá tegye – közölte lapunkkal Faluhelyi Ferenc, a LISSÉ Édességgyár Kft. ügyvezetője. A cég vezetője ugyancsak kiemelte, hogy négy évvel ezelőtt a cég fontos lépésre szánta el magát: megszűntette a bevonós termékek gyártását. Üzemükben ma már csak magas kakaótartalmú (55-72%) csokoládéval dolgoznak.
Elmondta, hogy szaloncukorcsaládjukat 2015-ben Magyar Termék Nagydíjjal jutalmazták, így brand termékként az ízeiken nem változtattak. Évről évre a kedvelt aromákat gyártják. Ezeken csak akkor változtatnának, ha valamelyik terméknél jelentős forgalom-visszaesést tapasztalnának.
Azt érzékelik, hogy azok a szaloncukrok, amelyek több évvel ezelőtt már meghatározták a piacot, változatlanul vezetik az eladási listát, ilyen a zselés, a rumos-kakaós, vagy a kókuszos ízesítés. Természetesen a nemzetközi áruházláncok kérésére minden éven gyártanak újabb és újabb ízeket is, de tapasztalataik szerint ezek nagy többsége tiszavirág életű.
Persze nem csak nagyüzemi körülmények között készülhetnek a szaloncukrok, számos manufaktúra is foglalkozik a karácsonyi finomság gyártásával. A Demeter Chocolate például a vásárlók által korábban megszokott több mint tízféle ízesítés mellett idén már erdei gyümölcsös-sajttortás, kívül-belül csokis és mézes-diós-grillázsos cukorkát is készít. Utóbbit egyébként a közelmúltban Magyar Kézműves Remek-díjjal tüntette ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Fotó: Milka, Lissé, Thinkstock