A Budapest Borfesztivál egy csoda
Az idei Budapest Borfesztivál egyik újdonságának számított, hogy immár Gourmet Udvar is várta a borok szerelmeseit. Az ötletgazda, dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market tulajdonos-ügyvezetője magazinunknak elárulta: a szervezőkkel közösen szerették volna meglepni a fesztiválozókat olyan ételkínálattal is, ami jobban illeszkedik a minőségi borok világához.
– Hogyan született meg a Gourmet Udvart ötlete?
– A magas minőségű borkínálat miatt azt gondoltuk, a street food jellegű ételkínálat talán nem minden esetben elégíti ki azokat a vendégeket, akik kilátogatnak a fesztiválra. A Gourmet Fesztivált lassan tíz éve támogatjuk, és úgy véltük: a Budapest Borfesztivál olyan rangot képvisel, amelyhez illenének azok a típusú ételek, amelyeket a közönség a Gourmet Fesztiválról már ismerhet, ott (is) megkóstolhatott. Ezért Zilai Zoltánnal, a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával elhatároztuk, felkínáljuk a lehetőséget olyan éttermeknek, amelyek a Gourmet Fesztiválon is bizonyítottak.
– Milyen elvek mentén határozták meg, mely éttermek kínálhatják ételeiket a fesztiválon?
– Értelemszerűen azokkal az vendéglátóhelyekkel vettük fel a kapcsolatot, amelyeknek mi szállítunk élelmiszereket, alapanyagokat, hiszen velük napi kapcsolatban vagyunk. Természetesen az is fontos szerepet játszott a döntésben, hogy az adott étterem, milyen színvonalat képvisel a hazai gasztronómiában.
– Szempontként jelent meg, hogy a kínálat sokszínűségét is biztosítsák a fesztiválra érkezőknek?
– Igyekeztünk olyan éttermeket invitálni az eseményre, amelyeknek eltérő a stílusa, így a távol-keletitől az oroszon át a magyar konyháig, a sushitól a kaviáron át az újraértelmezett magyar ételekig széles palettát kínáltunk.
– Hogyan fogadta a közönség az újítást?
– A fogadtatás felülmúlta az előzetes várakozásainkat, szenzációs forgalmat bonyolítottak le a kiállítók a változékony időjárás ellenére is. A forgalom olykor megközelítette a Gourmet Fesztivál egy-egy erősebb napját. A magam részéről nagyon elégedett vagyok, hiszen megállapíthatjuk, hogy a kiállítók világszínvonalat képviseltek. Csúcsborokat, magas minőségű ételeket kóstolhattak a fesztiválozók úgy, hogy mindezt mesés környezetben tehették, láthatták a parlamentet, fél Budapestet. Ez egyszerűen egy csoda.
– Elégnek tartja az öt éttermet?
– Az idei, első évre elégségesnek vélem a vendéglátóegységek számát, ezt az évet a kísérletezésre szántuk, kíváncsiak voltunk, mit szól az ötlethez a közönség. Ami a jövőt illeti: az éttermekkel és a szervezőkkel közösen hamarosan értékeljük a tapasztalatokat, megvizsgáljuk a látogatószámot, megnézzük a forgalmat, mely éttermek voltak népszerűbbek, melyek kevésbé, ezt követően döntünk arról, hogy szükséges-e más stílusú éttermeket is bevonnunk, illetve hogy frissítsünk-e a kínálaton.
– Megjelennek még a közeljövőben más eseményen vagy lezárták a fesztiválszezont?
– Nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt időszak során, jelen voltunk a legnagyobb rendezvényeken a Gourmet Fesztiváltól a Volton és a Balaton Soundon át a Szigetig, a csapat nagyon elfáradt. Ennek ellenére jelenleg még tárgyalásban vagyunk egy vidéki fesztivállal, ahol elképzelhető, hogy megjelenünk.
– Hogy alakult a Chef Market idei forgalma?
– Nagyot nőttünk, igaz, rengeteget is tettünk érte, folyamatosan megyünk előre. A bevételeinknek a 96 százaléka élelmiszerből származik, már csak ezért is összpontosítanunk kell az előttünk álló feladatokra, a technika, valamint a humánerőforrás fejlesztésére.
– Térjünk még vissza a növekedéshez. Minek köszönhető a cég előrelépése?
– Amikor 2016-ban átvettem a cég irányítását, készítettünk egy ötéves tervet, aminek a vége felé jártunk, amikor berobbant a koronavírus-járvány, jelentősen módosítva a terveinken. A cég kiszállítása erősen a fővárosra koncentrálódik, hiszen itt található a legtöbb étterem és szálloda egy helyen, amelyekkel kapcsolatban állunk. A járvány miatt elrendelt korlátozások viszont nagyon visszavetették a fejlődésünket.
– A járvány milyen fejlesztésre ösztönözte a céget?
– Nyitottunk a lakosság felé, igaz, kicsit kényszerből. A jövőben azonban szeretnénk továbbra is arra fókuszálni, ami igazán megy nekünk, ez pedig a B2B, hiszen a cég alapvetően az éttermeket és a szállodák szolgálja ki, nem a lakosságot. Több pályázaton is indultunk, amelyeken sikerült forrást nyernünk, amelyek segítségével beruházásokat hajtottunk végre. Ezek egyike volt egy nagy volumenű napelempark létrehozása, ami most, az orosz-ukrán háború nyomában fellépő energiaár-emelkedés miatt kiváltképp hasznosnak bizonyult.