
Kapszulába töltik a prémium kávét
Lonkai Márton minden nap szeretett volna finom kávét inni, ezért egy szép napon arra gondolt: a legegyszerűbb, ha ehhez alapít egy saját kávézót. Így született meg a Steamhouse Cafe a Batthyány téri csarnok emeletén. Az elmúlt másfél év a tulajdonos és munkatársai életét is megváltoztatta, a helyzet azonban egy nem mindennapi innovációhoz vezetett: kapszulákat kezdtek gyártani.
– Hogyan született meg a saját kávézó ötlete?
– Egy régi kávéfüggőség csúcsosodott ki a saját kávézó megvalósításában, röviden: inni szerettem volna egy kiváló kávét, ezért megalapítottam a Steamhouse Cafét.
– Nehéz volt a váltás a telekommunikációs, marketinges pálya után?
– Két részre bontanám: maga a projekt megtervezése és létrehozása egyszerű volt. Ami nehézséget jelentett, az a taktikai rész, a megvalósítás. Érdekes tapasztalatként éltem meg, hogy az első héten nem tudtam lemenni a lépcsőn, úgy fájt a lábam a sok teendő és járkálás miatt. Aztán megerősödik az ember testileg, lelkileg és bírja. Nekem szerencsém volt, mert olyan kollégákat találtam, akik segítettek, így beindult a vállalkozás. Az első pillanattól kezdve csapatként működtünk együtt, a munkatársaim nem azt érezték, hogy a főnök üvöltözik és szétcsap mindenki között. Én is ugyanúgy beálltam dolgozni a pultba, ezért úgy kezeltek, mint egy baristát.
– Milyen közönségre fókuszáltak?
– Két évvel ezelőtt, mielőtt betört volna a covid19 az országba, már egy igen forgalmas reggeliztető helyként (is) üzemeltünk, annyi vendégünk lett, hogy szombaton és vasárnap is nyitva tartottunk egész nap. A bevételeink 60-70 százaléka külföldiektől származott, a közeli szállodából rengeteg vendég érkezett. A koronavírus-járvány miatt azonban a külföldiek teljesen eltűntek, néhány turistát kivéve nyoma sincs annak, amit korábban tapasztaltunk. Jelenleg elsősorban a környékbeli magyar (törzs)vendégek fogyasztanak nálunk. Ők tartottak el minket a bezárások alatt is, mert jöttek elviteles és szemes kávéért, kapszulakért. Egy kávézónak nagyjából 250 méter sugarú kör a „vadászterülete”, a körön belül élőkből kell megélnie.
– Mit jelent a kávézó életében a minőség?
– Nagyon lényeges számunkra. Specialty kávézó vagyunk, aminek alappillérei a magas minőségű nyersanyag, a kiváló géppark és a képzett, hozzáértő, lelkes személyzet. Ha ez a három megvan, színvonalas kávézót lehet üzemeltetni. A nyitást követően egy évvel egy kávés fesztiválon barista kategóriában Ferenczi Attila kollégám nyert, a brewers cup kategóriában én szereztem aranyérmet. Azóta sem vagyunk hajlandók ennél lejjebb adni.
– Budapesten nagy a konkurencia, hogyan sikerült megtartani a kollégákat, különösen a koronavírus-járvánnyal összefüggésben, hiszen a vendéglátásban rengetegen hagyták el a pályát?
– Nekünk is be kellett zárnunk, a bevételünk a nullára esett vissza, miközben a költségek maradtak a korábbi szinten. A tavaly márciusi zárásunk után a raktárban maradt körülbelül száz kilogramm specialty kávé, amivel az a gond, hogy másfél hónap a lejárati ideje. Nem romlik meg, nem lesz tőle baja a fogyasztónak, de az egyedi ízjegyei eltűnnek. Ott álltunk ezzel a rengeteg első osztályú, drága kávéval, amikor jött az ötlet: csináljunk belőle kapszulát. A kapszula előnye, hogy benne a kávé akár egy évig is megtartja a minőségét, a kapszulák ugyanis légmentesen zártak. Legyárttattuk az első adagot áprilisban, ami négy óra alatt elfogyott. Innen kezdtünk építkezni, most már ott tartunk, hogy van saját kapszulázó gépünk. Céges ajándékot is gyártunk vállalkozóknak, és rendezvényekre is kitelepülünk. Egyértelműen van igény a prémium minőséggel töltött kávékapszulákra.
– A gyártás során bővült a csapat?
– Nem, hiszen amikor bezártunk, és nem volt a baristáknak munkája, ők lettek a webshop futárai, az arra szánt pénzt nem egy külsős cégnek adtam, hanem a saját munkatársaimnak. Az újranyitás után csökkentett nyitva tartással működünk, nincs értelme szombat délután és vasárnap is kinyitnunk, s mivel kevesebb ideig tartunk nyitva, a fennmaradó időt a kollégák a kapszulázással töltik. Aki megízleli, általában vásárol is belőle, ezért szeretnénk ezt az ágat fejleszteni. Fantasztikus érzéssel tölt el, hogy a zöldkávé rendeléstől a pörkölésen és a kapszulázáson át a csomagolásig minden a mi kezünkben van.
Fotó: Steamhouse, Gourmet Riporter