Somlói illatfelhőbe csomagolva
A Costes eddig is úttörőnek számított a magyar gasztronómiában, elég, ha csak azt említjük, hogy elsőként szereztek Michelin-csillagot a hazai éttermek közül. Most azonban egészen hihetetlen vállalkozásba fogtak: a híres parfümőr, Minya Viktória alkotott Palágyi Eszter séf desszertjei mellé egyedi illatokat.
A Costes séfjének, Palágyi Eszternek tavaly az a remek ötlete támadt, hogy somlói galuskája mellé a Párizsban élő híres magyar parfümőr, Minya Viktória Eau de Hongrie névre keresztelt kreációját ajánlotta. A parfüm 2014-ben a világ harminc legjobb parfümjének egyike lett – számolt be a nem mindennapi projektről a parfümőr közösségi oldalán.
Minya Viktória
Az index által észrevett bejegyzés szerint a parfümöt a tokaji aszú ihlette, a desszertboros, tölgyfahordóban érlelt szőlős jegyeihez a Viktória szerint adta magát a csokoládés, diós, rumos-mazsolás desszerttel párosítás. Az illat akkora sikert aratott a Costes vendégeinek körében, hogy a parfümös üvegcse pár napon belül eltűnt a Michelin-csillagos étteremből.
A séf az eset után kiutazott Párizsba, hogy a parfümőr stúdiójában, az úgynevezett illatorgona mellett alkossanak további illatokat a Eszter desszertjei mellé. Később Minya Viktória is Budapestre látogatott, hogy végigkóstolja és -szagolja a kiválasztott ételeket, hogy hiteles alkotások születhessenek.
A teszt eredményeként februárra három új parfüm készült, kifejezetten azért, hogy a Costes vendégei számára a fine dining élményt még élvezetesebbé tegyék. A Nid D'Abeille Zesté a Costes Lépesmézéhez készült, a Chocolat au Rhum a somlóihoz, míg az Infusion à la Vanille az almás pite mellé.
A parfümöket a desszertekkel egyidőben szolgálják fel, egy papír illatcsíkra fújva. Ahogyan idővel a parfüm változik, újabb és újabb illatjegyeket fedezhetnek fel benne a vendégek, amelyek az alkotók szerint felerősítenek egy-egy ízt is.
Fotó: Minya Viktória/Herendi Dániel