Online rendelt stimuláló élmények

A koronavírus-járvány alaposan visszavetette a csokoládékészítő manufaktúrák forgalmát – mondták oldalunknak a szektor szereplői. Csak a karácsonyi és a Valentin-napi webes értékesítés szépítette némileg a gyászos mérleget. A rendkívüli helyzetben olykor az áru beszerzése sem megy zökkenők nélkül, így tervezhetőségről szó sem lehet. A cégek igyekeznek az (internetes) vevők kedvében járni, akadt, aki a vásárlók kívánsága szerint bővítette kínálatát.

 

Az első hullám előtt növekedésben volt a forgalmunk, az elrendelt intézkedések után viszont a töredékére zuhant. Tavaly nyáron közepes visszaesést tapasztaltunk, a második hullám alatt viszont jelentősen erősödött a kereslet – válaszolta érdeklődésünkre Zala Viktor, a szigetszentmiklósi Sweeitc ügyvezető igazgatója.csoki korkep sweetic

Zala Judit & Zala Viktor (Sweetic)

Hasonlóan alakult a forgalom a Zangionál is. – Az év elején hoztuk a szokásos növekedési ütemet, ám márciustól minden megváltozott. Előzetes számításunk szerint a tavalyi bevételünk az előző évinek nagyjából a harmada, legfeljebb negyven százaléka lesz. A vevőink többsége ugyanis külföldi, ők pedig a turizmus megszűnése miatt eltűntek – avatta be oldalunkat cégük helyzetébe Pap Zoltán, a Zangio alapítója.

csoki korkep zangio2Pap Zoltán (Zangio)

Összességében némileg csökkent az albertkázmérpusztai ChocoCard forgalma is, Foki Izabella tulajdonostól megtudtuk, a visszaesés náluk sem lineáris tendencia mentén valósult meg. Az év eleje a nyugati határszélen található manufaktúránál is nagyon jól indult, aztán április-május-június során a forgalmuk gyakorlatilag lement nullára. – Nekünk ez azért is nagy kiesés, mert a tavaszi időszakban nagyon sok iskolás csoport látogat hozzánk, ők nyilvánvalóan most nem tudtak jönni – fűzte hozzá a tulajdonos.

Amikor sorra érkeznek a megrendelések, nem lehet szabadságot kivenni, a kényszerű szabadság miatti kis pihenés azonban még jól is jött Izabellának. – Megfigyeltem, hogy ez a fajta slow life sokkal közelebb áll az életritmusomhoz, mint a felpörgetett, megőrült világ – mesélte.

A nyári időszakban ismét érkeztek a látogatók, lehet, hogy kicsit kevesebben mint előző évben, viszont többet költöttek. Ezzel együtt, augusztus végén az előző év azonos időszakhoz képest nagyjából 60 százalékon álltak a bevételek tekintetében.

edes napok 2019 11

Foki Izabella (ChocoCard)

Ősszel kénytelenek voltak némileg árat is emelni a forint gyengülése miatt, ami a kakaóbab rendelésnél/fizetésnél különösen fájó pont egy gyártónak. Az utolsó hónapok nagyjából hozták az egy évvel korábbit. Jellemző volt, hogy a rendelések az utolsó pillanatban érkeztek, így tervezhetőségről nem nagyon lehetett beszélni a ChocoCardnál.

Tavaly az első félévében gyakorlatilag nem volt forgalmunk. Viszonteladóink a turisztikai szektorban működtek és túlnyomó többségük bezárt. A cégeknél pedig a bizonytalan helyzet és a home office miatt egyáltalán nem volt ilyen jellegű beszerzésközölte Vizi-Demjén Alma, a Chocorino tulajdonosa. Hozzátette: a karácsonyi időszak rácáfolt az év első felére, jelentős nőtt a megrendelésállományunk, emiatt sikerült pozitív évet zárnink. Idén az első két hónap a tavalyihoz képest jobb, de a forgalmuk így is csekélynek mondható. 

chocorino 07

Vizi-Demjén Alma (Chocorino)

– Cégünk 2019 októberében alakult, akkor még csak Szlovákiában voltunk jelen, a budapesti boltunk tavaly szeptemberben nyitott, éppen a második lezárás előtt – tájékoztatott bennünket Gombás Szilvia, a Zax budapesti üzletének vezetője. Mivel a bolt a belvárosi Sas utcában található, a turista- és átmenőforgalom elég gyér (és az is marad, amíg újra nem lehet nyitni). Ennek ellenére a karácsonyi előtti időszakban webshopos és boltba betérő vásárlóik is voltak, összességében nagyobb forgalmat tudtak generálni, mint amire Covid idején számítottak.

csoki korkep zax1

A soproni Harrer Chocolatnál kicsit más ez a helyzet, mivel a tevékenységükből a cukrászdai vendéglátás és a csokoládékóstoló egyaránt hiányzik hosszú hónapok óta. – Esetünkben ez mindenképp befolyásolja a csokoládé fogyását, illetve a vásárlást, mivel egyszerűen sokkal kevesebb vendég érkezik az üzletbe, akik csak elvitelre vásárolhatnak – közölte Harrer-Abosi Beatrix (a vele készült interjúnkat EZEN A LINKEN olvashatják el), a cég tulajdonosa.

harrer bea 02

Harrer-Abosi Beatrix (Harrer)

A pandémia miatt természetesen nemcsak a vevők maradoztak el, hanem az árubeszerzés is akadozott. – Főleg az előző év első felében okozott időnként nehézséget az alapanyag beszerzése, később pedig a rövidebb eltarthatóságú, beragadt alapanyagok voltak sokáig elérhetők – emlékezett vissza Zala Viktor arra, milyen nehézséget okozott a kakaóbab, illetve a csokoládé, valamint az egyéb összetevők, így a magvak, a fűszerek vagy gyümölcsök beszerzése a járvány miatt.

csoki korkep sweetic2

Gombás Szilvia arról számolt be, hogy a legtöbb alapanyaguk Olaszországból érkezik, ahol a járvány amúgy is súlyosabban érintette a helyieket. Több esetben volt a szállításban késés, akár 2-3 hét is, a karácsony előtti időszakban néhány termékükből időszakosan hiány keletkezett, mivel a piemonti mogyoró és a csokoládéik is hosszabb idő alatt érkeztek meg. A bolt nyitásakor az okozott némi problémát, hogy az ígért időnél két héttel később érkezett meg a hűtőjük.

Előfordult párszor, hogy többet kellett várnunk az alapanyagokra, főleg a kakaóbab beérkezésére – emlékezett vissza Vizi-Demjén Alma  hozzátéve, hogy összességében is az volt a tapasztalatuk: a magyar nagykereskedők sem mertek nagy raktárkészletet fenntartani. Mindemellett a rendeléseiket mindig tudták teljesíteni, be tudták szerezni a szükséges mennyiségű alapanyagot.

chocorino 02

A ChocoCard Nicaraguából és a Dominikai Köztársaságból tavaly januárban megrendelt babjai csak augusztus elején érkeztek meg, míg a Zangionál úgy tapasztalták, hogy a beszerzés általában (néhány kivételtől eltekintve) nem okozott gondot, viszont jelentősen nőttek az árak. Harrer-Abosi Beatrix szintén úgy érzékelte, hogy az alapanyagok beszerzése továbbra is zavartalan maradt, talán egy kakaóbab-szállítmányuk késett kicsit, de végül az is megérkezett.

edes napok 2019 10

Arra a felvetésünkre, hogy mely termékek voltak kelendőbbek, melyek kevésbé, Zala Viktor közölte: a csomagolt áruk iránti bizalom időnként erősebb volt, de lényeges szokásbeli eltérést nem tapasztaltak. Harreréknél úgy érzékelték, talán gyakoribb a más címre, ajándékba küldött csokoládécsomag. A Zax fő terméke, a kézzel festett bonbonok, így értelemszerűen ezek voltak a legkelendőbbek. Minden egyes darab egyedileg készül, olyanok akár egy apró műalkotás, véli Gombás Szilvia. Hozzátette: nemcsak szépek, de finomak is, mivel csak a legmagasabb minőségű, teljes értékű alapanyagokat használják elkészítéséhez, száz százalékos gyümölcspüréket, magvakat, francia és olasz csokoládét. Nem használnak adalékanyagokat, ízfokozót vagy tartósítószert.

chocorino mezes

A Chocorinonál arról számoltak be, hogy a karácsonyi időszakban természetesen az exkluzívabb megjelenésű termékek rendelése dominált, de egyre nagyobb mennyiségben rendelik a csupán természetes összetevőkből álló mézes és mézes gyógynövényes csokoládéikat. Véleményük szerint egyre több ember fordul az élelmiszerek egészségesebb alternatívái felé, sokan kényszerből, de egyre többen megelőzési, egészségmegőrzési céllal. Ezt a trendet a járvány felgyorsította, kihangsúlyozta. Ez a kevés pozitív hozadéka közül talán az egyik.

csoki korkep zax2

Kérdés, ilyen körülmények között jutott-e a cégnek ereje a fejlesztésre, egyáltalán, igényelték-e a vásárlók. A fejlesztések járványtól függetlenül a cégnél folyamatosak. Talán most egy kicsit több idejük is jutott erre, jegyezte meg Harrer-Abosi Beatrix. A prémium csokoládé fogyasztói mindig igénylik az újításokat, tapasztalják a Sweeticnél, így még ebben a helyzetben is fejlesztettek, amennyire tehették. Ezeket természetesen a szokásos pozitív érdeklődéssel fogadták a fogyasztók, számolt be róla Zala Viktor. – Mi is jöttünk ki új kreációkkal, a vevőink jól fogadták ezeket. Próbáljuk a hazai értékesítési lehetőségeinket javítani – közölte Pap Zoltán.

Vizi-Demjén Alma elmondta: a mézes csokijuk gyógynövényes változata volt a legnagyobb újításunk tavaly. Nagy örömükre igen népszerű volt a fogadtatása, aki megkóstolja, szinte kivétel nélkül (visszatérő) vásárlójuk lesz. Szintén újításuk volt, hogy több terméküket is elérhetővé tették ömlesztett formában, lebomló csomagolásban is.

csoki korkep sweetic3– Mivel nagyon fiatal csokoládéműhely vagyunk, szinte minden termékünk új a piacon, ennek ellenére készítünk saját mogyorókrémet, a Zsutellát, ami csupán négy összetevőt tartalmaz, s hetven százaléka piemonti mogyoró. Ez a termék nagyon hamar sikeres lett – idézte fel Gombás Szilvia. Karácsony előtt kifejezetten a vásárlóik kérésére kezdtek cukormentes termékeket, így drazsét, bonbont, táblás csokikat készíteni. A cukormentes portfóliót idén tovább szeretnék bővíteni bonbonokkal is.

csoki korkep chococard1

Még nem sikerült elég jó csokoládét készíteniük a mexikói babból, véli az önkritikus Foki Izabella, úgyhogy eddig nem jöttek ki mostanában új termékkel. De aki tud róla, hogy lesz, minden alkalmat megragad, hogy rákérdezzen, mikor lehet majd kapni az újdonságot. – Olyan szinten van jelen a világban az újdonság iránti vágy, hogy amikor megjelenik egy termék, abban a pillanatban elavult, és már várják is a vásárlók az újat. Én ezt nagyon elítélem, ezzel ki lehet kergetni a világból – jelentette ki Foki Izabella.

chococard korkep02

Hozzátette: amikor új ültetvényről szereznek be kakaóbabot, természetes, hogy készítenek egy-két új terméket, hiszen ezért próbálnak ki új babot. A drazséválasztékuk változott is kissé az idők során, de a tulajdonosok inkább az állandóság hívei, ha van egy termékük, amit szeretnek a vásárlók, nem cserélik le, csak hogy „legyen valami új”. Úgy tartják, nem normális a fogyasztói társadalom működése, az a fajta felpörgetett fogyasztás, ami jelen van (volt) az emberek mindennapjaiban.

csoki korkep zangio1

S hogy mit hozhat a holnap a szektorban? – Megpróbálunk túlélni. A piac biztosan nem fog visszaállni a korábbi szintre a következő egy évben – vélekedett Pap Zoltán. Rámutatott: szomorú, de a magyar vásárlóerő átlagosan romlik, és egyre szélsőségesebb a megoszlása is. Tapasztalata szerint emellett kialakult egy gyorsan gazdagodó réteg, részben ezért nő az igény a csúcskategóriás gasztronómia iránt (a cégük is ezen a piacon van jelen). Ez részben kompenzálhatja a más területeken várható veszteséget, tette hozzá a Zangio alapítója.

harrer bea 01

A Harrernél nagyon remélik, hogy március végén teraszon már vendégül láthatják a cukrászdára vágyókat. A húsvét sem „marad el”, így szerintünk a szezonális termékekre továbbra is lesz kereslet. – A turisták visszatérése, és az emberek anyagi helyzetének normalizálódása még biztosan sok időt, akár éveket is igényelhet, de a nyitást illetően bizakodunk – felelte kérdésünkre Gombás Szilvia. A Zaxnál remélik, hogy húsvétkor – speciális szabályok betartásával –, de ismét találkozhatnak a családok, s a gyerekek csokitojásokat kereshetnek. Ezért a cég is teljes nyitva tartással várja a csokiimádókat.

Zala Viktor úgy látja, valószínűleg a balatoni szezonig nem fogják feloldani a korlátozásokat, úgyhogy addig is jobb híján az otthonról rendelt gasztronómiai különlegességekkel kaphatnak stimuláló élményeket a fogyasztók. Így egy darabig még erős online érdeklődésre és az ilyen típusú vásárlási szokások bizonyos szintű rögzülésére számítanak.

edes napok 2019 12

Mivel a ChocoCard kis manufaktúra, nagyon rugalmasan tud alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Foki Izabella úgy gondolja: az újdonságot habzsoló attitűd ne jöjjön vissza, mert szerinte egyenesen káros az ökoszisztéma szempontjából. Cégük nem is buzdít fogyasztásra, minimális árengedményt adnak több termék vásárlása esetén – azt is inkább azért, mert fajlagosan kevesebb munkájuk van vele. – Nyilván mást mondanék, ha lennének alkalmazottaink, de így, hogy csak magunkról kell gondoskodnunk, megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy nem kötünk kompromisszumot – árulta el a ChocoCard tulajdonosa.

Nem túl derűlátók a nyitással kapcsolatban a Chocorinonál sem, hiszen a járvány nem lankad. Az online és a kontaktmentes vásárlás azonban náluk folyamatosan elérhető – közölte Vizi-Demjén Alma. Bíznak benne, tette hozzá, hogy ha a helyzet állandósul, az érdeklődők rugalmasan alkalmazkodnak majd az új körülményekhez, s továbbra is megtalálják egymást a vásárlókkal.

csoki korkep zax3

A távlatokról Gombás Szilvia azt gondolja: hosszú út áll még a prémium minőségű csokit készítők előtt, míg az emberek elkezdenek a csokoládéról is úgy gondolkodni, mint a kovászos kenyérről. Azaz értik és érzik a különbséget a gyárban előállított nagyipari édességek és a minőségi alapanyagokból, kézzel készült táblás csokoládék vagy bonbonok, drazsék között. – Mi igyekszünk mindent megtenni, hogy a lehető legtöbb emberhez vigyük el a finom csokoládé élményét, és hisszük, hogy akár egy bonbonnal is vihetünk egy kis luxust a napjainkba.

 

Fotó: Sweetic, Zax, Gourmet Riporter

 

 

Nyomtatás E-mail

Copyright PuzzleMedia 2017